Kista med blommor i ett kapell.

Begravning

Du har förlorat en anhörig och hela livet framstår i en annan dager. Döden kommer alltid överraskande, även när den kanske går att förutse. Din sorg är färsk och allt känns overkligt, fjärran och svårt att förstå.

Mitt i sorgen över att förlora en anhörig måste de anhöriga ordna med begravningen och ta ställning till en hel del frågor. En begravning innebär att man ber för den avlidna och de sörjande och viger stoftet av den avlidna till gravens ro. Präster och diakoner i Vasa svenska församling finns till för dig för att stöda i sorgen och hjälpa till med praktiska frågor i vardagen.

Boka präst, kantor och kapell

Via pastorskansliet, 06 326 1309 bokas präst, kantor och kapell samt församlingslokal för minnesstunden. I samtalet med prästen kommer de anhöriga överens om jordfästningens gång och går igenom den avlidnas livsskeden.

Länk till webbsidan Pastorskansliet

I Vasa hålls begravningarna i regel i Uppståndelsekapellet på nya begravningsplatsen eller i en kyrka. Begravningsdagar är onsdag, torsdag, fredag och lördag. Drygt en timme reserveras för en förrättning i Uppståndelsekapellen. Den efterföljande minnesstunden kan hållas i våra församlingssalar.

Länk till webbasidan Uppståndelsekapellet

Boka gravplats

Bokning av gravplats sker via gravkontoret, 044 480 8471. Gravkontoret betjänar också i frågor som berör gravskötseln.

Länk till gravkontorets webbsidaÖppna länk i ny flik

Välja kista eller urna

De anhöriga behöver också besöka en begravningsbyrå för att välja kista eller urna samt komma överens om transporten av den avlidna.

Bön för den avlidna

Söndagen efter jordfästningen ber församlingen för den avlidna i högmässan. På Alla helgons dag inleds högmässan i Trefaldighetskyrkan med ljuständning för alla som gått bort under det senaste året.

Begravningsväsendet

Vasa kyrkliga samfällighet har tre separata begravningsplatser. Gamla och Nya gravgården är belägna vid Vörågatan och begravningsplatsen i Lillkyro i närheten av Lillkyro centrum.

Gravgårdarna och användningen av dem regleras av lagarna om begravningsväsendet samt av reglementet och dispositionsplanen för gravgårdarna.

På begravningsväsendets webbsida finns information om gravar, begravningssätt, gravstenar och gravskötsel.

Länk till begravningsväsendets webbsidaÖppna länk i ny flik

Sorgegrupp

Sorgegrupper startar både på hösten och på våren. Inbjudan till en sorgegrupp sänds till den avlidnes närmaste anhöriga några månader efter dödsfallet. Närmare information om sorgegruppen fås från pastorskansliet, 06 326 1309.

Vanliga psalmer på en begravning

På en begravning sjungs ofta en psalm i början och en i slutet av förrättningen. Psalmer som ofta sjungs är:

31 Härlig är jorden
274 Det finns djup i Herrens godhet
319 Närmare Gud till dig
391 Blott en dag
432 Var inte rädd
522 Bliv du hos mig
524 Bred dina vida vingar
584 Jag har ett hem, ett ljuvligt hem

Vid kistbegravning brukar psalm 31 sjungas vid graven.

Bekanta dig med psalmernaÖppna länk i ny flik

Orgelmusik till begravningar

Här kan du bekanta dig med ett urval orgelstycken som lämpar sig för begravningar.

Klicka på titeln för att lyssna på stycket.

O Lindberg  Gammal fäbodpsalm från Dalarna

T Albinoni  Adagio

J S Bach  Air

J S Bach  Sinfonia

G F Händel Largo

E Grieg  Våren

A Jernefeldt  Berceuse (Kehtolaulu)

L Mårtenson  Stormskärs Maja

B Andersson  Tröstevisa

Amazing grace

L Boëllman  Priére á Notre Dame

Det finns många saker i livet som kan utlösa en kris: en nära människas död, en sjukdom eller olycka, separation, arbetslöshet eller pensionering.

Bli inte ensam, det finns hjälp och stöd

Stöd i sorg och i kris

När någon har dött kan de anhöriga be att församlingen ringer i kyrkklockorna för den avlidna. Det här kallas själaringning och är en gammal tradition som kan se olika ut på olika orter.

Såhär går själaringning till

Under samtalet går de anhöriga och prästen igenom jordfästningen och planerar programmet så att det känns rätt och följer den avlidnas önskemål.

Läs om samtal med prästen

Alla reagerar på sorgen på sitt eget sätt. Begravningen är ett sätt att sörja, att minnas, att ta avsked, att hedra en människa som stått en nära.

Läs hur begravningen går till

Under gudstjänsten söndagen efter jordfästningen nämns den avlidnas namn i församlingens förbön. I en del kyrkor tänds också ett ljus för den avlidna.

Läs om tacksägelsen

Ta kontakt

Rådhusgatan 13, våning 3
65100  Vasa

Vi betjänar måndag–torsdag klockan 9–15. Lunchstängt klockan 11–12.

Vörågatan 1
65100  Vasa

Vi betjänar måndag–torsdag klockan 9–11 och 12–15. Förfrågningar om gravplatser och gravskötsel, samt fakturor som rör dessa.

Länk till webbsida på vilken meddelas begravningsplatsens avvikande öppettider