Insamling av torrvaror för diakonins klienter i Vasa 28–29.11

Diakonin i Vasa svenska församling ordnar en insamling av torrvaror, hygienartiklar och yllesockor i stor storlek. Donationer kan hämtas till församlingens dagklubbsutrymmen på Vasaesplanaden 3 E, gatuplan måndag–tisdag 28–29.11 klockan 13–20.

Hanna-Maria och Ingrid.jpg

Ledande diakonitjänsteinnehavare Hanna-Maria Hakala och praktikant Ingrid Mutai i dagklubbsutrymmet där torrvaror och andra donationer tas emot 28–29.11.

Exempel på torrvaror är choklad, glögg, risgryn, pasta, konserver, kaffe, te, saft och kex. Eftertraktade hygienartiklar är tandborstar, tandkräm, schampo, balsam, duschtvål, diskmedel, tvättmedel, toalett- och hushållspapper. Även till exempel pysselmaterial, målarböcker och pennor som kan ges åt barn tas emot, samt yllesockor i stora storlekar.

Behovet är stort. Det som samlas in delas ut till diakonins klienter inför jul.

– Behovet är stort. Det som samlas in delas ut till diakonins klienter inför jul, säger ledande diakonitjänsteinnehavare Hanna-Maria Hakala.

Presentkort ska ersätta Matbankens matkassar

En orsak till att den här större insamlingen ordnas just i år är att EU-matkassarna som delats ut via Matbanken i många år tar slut. Just nu delas de sista kassarna från Vasaförsamlingarnas lager ut. Matkassarna ska ersättas med presentkort, men hur det ska ske är inte ännu bestämt.

– Nu verkar det som om det blir ett glapp på några månader efter att matkassarna tar slut och innan presentkorten tas i bruk. Vi kan tyvärr inte påverka det eftersom det är på EU-nivå det avgörs hur det ska skötas, säger Hanna-Maria Hakala.

Vasa svenska församling har också tidigare år delat ut extra matkassar till sina klienter inför jul och allt har gått åt. Diakon Anna-Mari Bäckman har varit med många gånger och har positiva minnen från tidigare år då enskilda eldsjälar tagit initiativ till matinsamlingar som gett mängder av mat att dela ut.

Kex, godis, glögg med mera på ett bord. Mycket mat.
Donationer inför julen 2018.

– Vi plockar ihop de donerade matvarorna till en helhet med gryn, pasta, ris, konserver, sylt, glögg, russin, choklad, salta kex och så vidare. Det fina med insamlingar av det här slaget är att man inte behöver ge mycket – då alla ger lite blir det en stor helhet som är till stor glädje för någon annan. Det mesta brukar ta slut innan jul, men det finns de som äter pepparkakor ännu i januari och behovet av mathjälp försvinner inte vid årsskiftet, säger Anna-Mari Bäckman.

Hjälpviljan är stor

Tack vare donationer från Rädda Barnen, Finlands Röda Kors, Mannerheims Barnskyddsförening och olika föreningar finns det också en del presentkort som kan delas ut.

Vi vill göra det möjligt att glädja någon annan.

– Vi är glada för allt vi kan dela ut och vi har märkt att människor gärna vill hjälpa till, speciellt inför jul, och vi vill göra det möjligt att glädja någon annan, säger Anna-Mari Bäckman.

De egentliga insamlingsdagarna är alltså 28–29.11 klockan 13–20 och platsen är dagklubbsutrymmet på gatunivå vid Vasaesplanaden 3 E. Om man inte kan hämta saker de tiderna går det också bra att kontakta någon av diakonerna och komma överens om en annan tid. Donationerna ska ges inom november månad för att hinna nå mottagarna innan jul.

Länk till webbsida med diakonernas kontaktuppgifter

2022-11-22 12:04:00.0