Orgel och sång har huvudrollerna i sommarkvällarnas klassiska konserter

I flera av konserterna i sommarens Aftonmusik-konsertserie hörs orgel och sång. I den första konserten blir det trumpet och i den andra säckpipa. Konserterna hålls i Trefaldighetskyrkan onsdagar klockan 19.30. Det är fritt inträde till konserterna.

Neljä henkilöä kirkossa.

På Aftonmusikkonserterna sommaren 2023 uppträder bland andra Dan Andersson (medlem i kören Röster), Monica Heikius, Valtteri Tuomisto och Karolin Wargh.

Åska och blixtar 7 juni

I Aftonmusikseriens första konsert 7.6 utlovas åska från orgeln och blixtar från trumpeter, då Minjoo Ga från Soul, Sydkorea samt Vasa finska församlings kantor Tarja Viitanen spelar trumpet. Vasabördiga Jimi Järvinen spelar orgel.

Tarja Viitanen.
Minjoo Ga.
Minjoo Ga.​​​​​
Jimi Järvinen.

Förtrollad av Amor 14 juni

Förtrollad av Amor beskriver konserten 14.6 där blockflöjtisten och säckpipsspelaren Janek Öller uppträder tillsammans med sopranen Uli Kontu-Korhonen. Diktstilen och musiken som hörs i konserten kan beskrivas som ”Den söta nya stilen”, på italienska ”il dolce stil nuovo. Stilem fick sin i Norditalien i början av 1300-talet.

Janek Öller och Ulli Kontu-Korhunen.

Orgelmusik 21 juni

Anders Forsman, som bor i Jakobstad och jobbar som kantor i Larsmo, spelar orgel på konserten 21.6. Orgeln som instrument har alltid fascinerat honom. Han framför engelska musikstycken och verk som kan kallas minimalistiska eller nyenkla.

Anders Forsman.

Flöjternas magi 28 juni

Onsdag 28.6 bjuds åhörarna på flöjternas magi genom århundraden när Jennie Kackur spelar blockflöjt. I konserten uppträder också Vasa svenska församlings kantor Karolin Wargh på orgel.

Karolin Wargh.
Jennie Kackur.

Melodier i sommarkvällen 5 juli

I Loviisa Tuomistos och Valtteri Tuomistos samkonsert 5.7 spelar Loviisa paino och orgel. Vasa finska församlings kantor, baryton och kontratenor Valtteri spelar orgel och sjunger.

Loviisa Tuomisto.
Valtteri Tuomisto.

Nattliga stämningar 12 juli

I konserten ”Yölaulaja” 12.7. förflyttas åhörarna till nattliga stämningar från hela världen, då kammarmusiksammansättningen Duo Sineraaria uppträder. Duon utgörs av sopran Viena Yrjänä och gitarrist Hanna-Kerttu Sarsila. Duon musicerar på ett jämbördigt plan och strävar efter att sudda ut gränserna mellan solist och ackompanjatör. Viena och Hanna-Kerttu har som målsättning att göra jordnära konserter som är lätta att ta till sig samt få kontakt med publiken. I programurvalet strävar duon efter att välja stycken som framförs mera sällan varvat med bekanta verk.

Viena Yrjänä och Hanna-Kerttu Sarsila.
Viena Yrjänä och Hanna-Kerttu Sarsila utgör Duo Sineraaria.

Orgelromantik och Sibelius sånger 19 juli

I konserten 19.7 står Vasa svenska församlings kantor, sopran Monica Heikius i tur tillsammans med organist Marianne Gustafsson-Burgmann. För tillfället håller Gustafsson Burgmann på med sitt postdoc-projekt ”Orgelmusik, filosofi och metafysik” som gästande forskare vid Sibelius-Akademin.

Monica Heikius.
Marianne Gustafsson-Burgmann.

Organist från USA i samkonserten med Musikfestspelen Korsholm tisdag 25 juli

I samkonserten med Musikfestspelen Korsholm tisdag 25.7 uppträder James D. Hicks, en amerikansk konsertorganist som bor och arbetar i New Jersey, USA. Under de senaste 15 åren har Hicks forskat i nordisk musik och resultatet är kvällens konsert Nordic Journey – En nordisk resa.

James D. Hicks.

Körsång avslutar serien 9 augusti

Vokalensemblen Röster avslutar Aftonmusikserien 9.8. Ensemblen föddes ur medlemmarnas önskan att testa sina musikaliska gränser i en mindre grupp och att framföra högklassig vokalmusik som berör. För närvarande består ensemblen av 17 sångare som njuter av att framföra både enklare och mera krävande verk. Kören leds av Niels Burgmann, kyrkomusiker i Matteus församling i Helsingfors. Burgmann spelar också orgel på konserten.

Tilläggsinfo om artisterna i evenemangskalendern

Tilläggsinfo om artisterna och programmet på konserterna presenteras under varje evenemang i evenemangskalendern. Kalendern uppdateras efterhand.

Länk till alla Aftonmusikkonserter i vasa svenska församlings evenemangskalender

Ytterligare uppgifter

Monica Heikius