Musiken lyfter TV-inspelningar i Trefaldighetskyrkan

Yle bandar två gudstjänsttillfällen i Trefaldighetskyrkan 14–15.12. Den ena är julottan som sänds i radio och TV på juldagen och den andra De vackraste julsångerna som sänds på julannandag. I De vackraste julsångerna medverkar totalt över 120 korister, men församlingen behövs också för att lyfta produktionen.
Församlingens körer web_XL.jpg

Medarbetarna och församlingsborna i Vasa svenska församling har en diger erfarenhet av TV-inspelningar och direktsändningar. Församlingen har duktiga medarbetare, och kyrkans vackra altartavla och färgskala passar julen. I årets uppsättningar medverkar sammanlagt åtta körer. Bengt Klemets som regisserar TV-bandningarna har besökt alla körövningar.

– Det handlar ju om två stora produktioner, sällan gör man två timmar TV på två dagar. Därför blir förhandsplaneringen och övningarna så viktiga. När jag har besökt körerna har jag bandat dem för att min bildplanering ska bli rätt. Vi försöker pussla ihop alla delarna vid genrepen så att allt blir det bästa möjliga vid bandningarna, säger Bengt Klemets.

Monica Heikius, som arbetar som kantor i Vasa svenska församling är dirigent för fyra av körerna och hon har haft händerna fulla i höst.

– Körerna är väldigt olika till sin karaktär, och det är just det som är så berikande för en kördirigent. Sundom Skolkör är "taggad" att få uppträda i TV, Damkören QuinnTon är ambitiösa medan kyrkokörskoristerna på många sätt är mest rutinerade när det gäller att medverka i tv eftersom de varit med så många gånger, nämner Monica Heikius som exempel.

Bengt Klemets påminner om att det är viktigt att församlingen medverkar vid inspelningarna. Församlingen får sjunga med åtminstone i någon vers i de allra flesta sångerna.

– Det är ju kyrkobesökarna som skapar en stor del av stämningen i kyrkan. Tomma bänkar är inget vi vill visa i tv från Vasa. Och sjung med i psalmerna oberoende av sångförmåga!

Julottan som sänds i Yle Fem och radio Vega 25.12 kl. 8 bandas i Trefaldighetskyrkan fredag 14.12 kl. 18.

De vackraste julsångerna sänds i Yle Fem 26.12 kl. 11 och radio Vega 26.12 kl. 13.03 och bandas i Trefaldighetskyrkan lördag 15.12 kl. 18.

Medverkande i tillfällen finns i evenemangskalendern.

2018-12-11 12:24:00.0