Dopet blev precis som de önskade

När Jennie Koivunen och Filip Westergård fick sitt första barn hade de en tydlig vision för dopet. De till och med handplockade prästen.

Dopfamilj_web_L.jpg

Ute skränar måsarna när de cirklar över Sunnanvik i Vasa. Inne kvittrar lilla Elin där hon sitter vid matbordet. Hennes pappa Filip Westergård ger henne ett kärleksfullt ögonkast.

– Vi tror att hon har tänder på kommande, så hon har varit lite grinig. Nu verkar hon ändå vara på bättre humör.

Åtta månader gamla Elin är Jennie Koivunen och Filip Westergårds första barn. Hon föddes i september 2018 och en tid efter födelsen kom dop på tal. Paret diskuterade frågan och beslutade att de ville låta döpa sin dotter.

– Det kändes ändå ganska självklart. Vi hör båda till kyrkan och vi ville ha en festlig ceremoni för att fira Elin, säger Jennie.

Filip nickar. Han berättar att de hade en tydlig bild av hurdant dop de ville ha: en avslappnad och festlig tillställning med fokus på familjen.

– Jag till och med headhuntade (handplockade) prästen, säger han och skrattar.

Prästen i fråga var Patrica Strömbäck som är församlingspastor i Vasa svenska församling. Hon var bekant för Filip sedan tidigare och han kände att Strömbäck kunde förstå parets vision.

– Dagen blev precis så avslappnad som vi ville, säger Filip.

– Ja, det var en vacker och känslosam dag. Elin till och med sov hela dopet, säger Jennie.

Elins dop hölls hemma hos Westergårds föräldrar med ett tjugotal gäster. Fotot är från familjens fotoalbum.

Namnet inte självklart

Dopet ägde rum i december 2018 hemma hos Filips föräldrar i Karperö. Gästerna var ungefär tjugo till antalet och bestod av nära släkt och vänner.

– Det var första gången som båda våra familjer var samlade, så det var fint, säger Jennie. I samband med dopet fick dottern namnet Elin Alicia Westergård. Bakom namnet ligger mycket tankearbete.

– Jag hade fått för mig att namnet måste börja på bokstaven E och ha fyra bokstäver, säger Jennie.

Med de här kraven som riktlinje satte paret igång jakten på ett potentiellt namn. De fick presentera tre namnförslag var.

– Elin fanns på Filips lista. Efter mycket diskussion bestämde vi oss för det, säger Jennie.

– Mellannamnet Alicia är inget släktnamn, men vi valde det för att vi tyckte att namnen passade bra ihop, säger Filip.

Förutom namnet, ledde även antalet faddrar till en del tankearbete. Den ursprungliga tanken var att paret skulle välja en fadder var, men Elin är sist och slutligen fem faddrar rik.

– Det spårade ur lite, säger Koivunen och skrattar. Hon valde sin lillasyster och sina två bästa vänner som faddrar och Filip valde en nära vän och hans sambo.

– Jag är också fadder till deras barn och jag vet att de har samma värderingar om barnuppfostran som vi har. Det är ett bra recept, säger Filip.

Dopkolt med lång historia

Under dopet var hans dotter iklädd samma dopkolt som han själv när han var liten. Dopkolten är närmare fyrtio år gammal.

– Förutom jag och min bror, så har också min kusin och mina kusinbarn haft den på sig, säger Filip.

Jennie berättar att även hennes släkt har en dopkolt, men att den är gammal och ömtålig.

– Den är så gammal att man är rädd att den ska falla i bitar, så det var ett lätt val.

Har ni något råd till föräldrar som just nu funderar på dop?

– Diskutera med prästen, så att dopet blir som ni vill, säger Jennie. Hon får medhåll av Filip.

– För oss blev det till hundra procent som vi ville. Det blev en dag som vi alla kommer att minnas. Ute skränar måsarna. Inne kvittrar lilla Elin med de stora blå ögonen.

Dopet ett av sakramenten
- I den evangelisk-lutherska kyrkan finns två sakrament: dopet och nattvarden.
- Sakramenten är heliga handlingar som instiftats av Jesus Kristus.
- I dopet lägger man barnet i Guds händer och genom dopet blir barnet medlem i den kristna församlingen.
- 2018 döptes 93 barn i Vasa svenska församling.
- Dop kan hållas i församlingens utrymmen eller på valfritt annat ställe. Utrymmet kostar ingenting under dopet och dopfamiljen får använda församlingens utrymmen avgiftsfritt för dopkaffe i fyra timmar.
- Ungefär 30 procent av församlingens dop sker i hemmen och 70 procent i församlingens lokaler.
- På söndagen veckan efter dopet hängs en dopduva för det döpta barnet i ett dopträd i Trefaldighetskyrkan. Duvorna symboliserar fred, dopet och Den Helige Anden. Duvans vita färg symboliserar oskuld och renhet. Trädet symboliserar församlingen.
- I Sundom kyrka finns ett eget dopträd där doplöv för barn döpta i Sundom kapellförsamling hängs upp. Doplöven symboliserar att vi genom dopet blir del av den kristna gemenskapen.
- Dopträden töms en gång i året när församlingen firar Babykyrka och familjen får då ta hem duvan eller lövet.

Text och foto: Ida Erikson

2019-06-19 10:43:00.0