Chika döptes som vuxen

Från Japan till Finland. Från icke-religiös till kristen. Det är två resor som Chika Matsunaga-Huuhka har gjort.

Chika_002.jpg_XL.jpg

I Japan finns ett uttryck som lyder ”I Japan föds man inom shintoismen, gifter sig som kristen och dör som buddhist”. Uttrycket speglar religiositeten i Japan där religionerna lever sida vid sida och där plock ur olika traditioner är mycket vanligt. Det kan Chika Matsunaga-Huuhka intyga.

Hon berättar att japanerna har en neutral inställning till religion.
– Det är inget man talar om. Det är heller inte särskilt vanligt att någon aktivt utövar sin tro.

Därför blev hennes vänner och familj väldigt förvånade när hon berättade att hon ville låta döpa sig.
– Men de motsatte sig ändå inte det på något sätt. De sa att de accepterar min vilja och att det är mitt beslut.

Intresserad av kristendomen

Beslutet om dop växte fram när Chika flyttade till Finland. Hon kom till Vasa 2008 för att studera interkulturell kommunikation vid Vasa universitet.

– Jag hade hört mycket gott om utbildningsnivån i Finland. Jag möttes av en lugn miljö och vänliga människor, säger hon.

Genom studentprästen fick Chika höra att det varje vecka ordnas en internationell, engelskspråkig mässa i Brändö kyrka.
– Jag tyckte om stämningen i kyrkan. Den kändes väldigt mysig och jag blev intresserad av kristendomen, säger hon.

Efter en tid i landet träffade Chika sin blivande man och när tanken på giftermål väcktes, så väcktes även tanken på dop.
– Det kändes som ett naturligt steg.

Hon kontaktade därför en präst och berättade att hon var intresserad av dopundervisning.

Dopundervisning för alla

Gunnar Särs, präst och tillförordnad sekreterare för invandrararbetet i Vasa kyrkliga samfällighet, säger att dopundervisningen kan anta många olika former. Ibland sker den i grupp och ibland sker den som ett enskilt samtal med den tilltalade prästen.

– När vi blir kontaktade försöker vi alltid möta människans särskilda behov.

Gunnar berättar vidare att dopundervisningen kan innebära allt från ett till tio studietillfällen, beroende på personens baskunskaper. Chika hade redan en del kunskaper om kristendomen. Som liten gick hon till exempel i en kristen barnträdgård.

– Jag tyckte om dopundervisningen. Vi läste ur bibeln och diskuterade olika frågor.

Enligt Evangelisk-lutherska kyrkans webbplats för intern kommunikation och intressegrupper, är dopundervisningen öppen för alla människor som vill fördjupa sig i den kristna tron. Undervisningen för invandrare är ofta en kombination av konfirmand- och dopundersvisning. Ibland är undervisningen ett sätt för invandrare att bekanta sig med sitt nya hemland och ibland leder den till att den som deltagit vill bli medlem i kyrkan, döpt och konfirmerad. Så var det för Chika. Inte länge efter undervisningen kom dagen: dopdagen.

– Jag fick klä mig i en vit dräkt och jag minns att jag var både nervös, glad och förväntansfull. Det var en trevlig ceremoni.

Dopet blev ett förtydligande

Dopet skedde 5 april 2010 i samband med en internationell påskgudstjänst i Brändö kyrka. Några dagar senare träffade Chika en kvinna som gratulerade henne och berättade att hon hade varit i kyrkan under dopet.

– Det kändes lustigt att människor som jag inte ens kände hade varit med på mitt dop, säger hon och ler.

Vad har dopet betytt för dig?
– Jag känner mig egentligen inte annorlunda, men det blev mera tydligt att jag är kristen. Jag kommer från en icke-religiös bakgrund, så för mig innebar inte dopet att jag konverterade från en tro till en annan. Jag kan tänka mig att det är mer dramatiskt om så är fallet.

Chika Matsunaga-Huuhka
• Är 36 år.
• Kommer från miljonstaden Osaka i Japan.
• Bor i Hemstrand tillsammans med sin man och femåriga son.
• Jobbar med bokföring på Wärtsilä och lär även ut japanska.

2019-07-25 11:30:00.0