Dop, vigsel och begravning bokas fortsättningsvis via pastorskanslierna

Centralregisterenheten öppnar dörrarna – Dop, vigsel och begravning bokas fortsättningsvis via pastorskanslierna.

Den lokala centralregisterenheten i Vasa öppnar dörrarna måndagen den 2 mars. Än så länge finns mottagningen i tillfälliga utrymmen på Skolhusgatan 26 B våning 4. Om ett par veckor flyttar enheten in i nyrenoverade utrymmen med ingång via Skolhusgatan 28.

Församlingsmedlemmar bokar fortsättningsvis vigslar, dop och begravningar via hemförsamlingens pastorskansli. Pastorskanslierna sköter även alla ärenden som rör församlingarnas verksamhet.

Till centralregistret vänder man sig för att beställa ämbetsbetyg, släktutredningar eller göra hindersprövning för äktenskap. Det är också till centralregistret man vänder sig om man vill bli medlem i kyrkan. De flesta av centralregistrets uppgifter går att sköta via webben

Under en övergångstid görs släktutredningarna via lokalförsamlingen. Om allt går som planerat tar centralregisterenheten över släktutredningarna från april.

Personalen på centralregisterenheten i Vasa och på Vasa svenska församlings pastorskansli hjälper dig till rätt betjäningspunkt om det är oklart vart du ska vända dig. Enheterna finns i samma byggnad och från mitten av mars på samma våning, så det är lätt att förflytta sig mellan dem.

Betjäningspunkter och öppettider

Pastorskansliet i Vasa svenska församling
Skolhusgatan 26 A våning 2
må–fre kl. 9–15