Adventsnumret av Kyrknytt delas ut 26 november

Kyrknytt har pratat med två vasabor som lever under fattigdomsgränsen. Båda har familj och får mathjälp av Vaasan lähimmäisyhdistys. Diakoni och julens program i församlingen är temat i detta nummer av Kyrknytt.

Peter Back beundrar julgranen i Trefaldighetskyrkan.

Diakonin i Vasa svenska församling hjälper klienterna att söka sina bidrag och går vid behov med och ser till de kommer med i rullorna igen. Utöver konkret ekonomisk hjälp eller mathjälp ger diakonin också samtalsstöd och ordnar gruppverksamhet.

Men diakonin skulle inte klara alla uppgifter utan härliga frivilliga som hjälper till. Två frivilliga är Anita Jylhä och Maj-Len Karlsson som delar ut mat vid diakonilunchen i Brändö församlingsgård varannan vecka.

Peter Back berättar om julgransjakten till Trefaldighetskyrkan. Det är oftast han som söker efter granen i skogen, hugger den och hämtar den till kyrkan.

Länk till Kyrknytt julen 2020 i digital formÖppna länk i ny flik

Julverksamhet

Församlingens verksamhet i höst påverkas av coronarestriktionerna.  I kyrkorna finns begränsningar på hur många personer som tas in.

Länk till webbsida där begränsningarna är angivna

Församlingsbor uppmanas att hålla säkerhetsavstånden i hela tiden vid våra tillfällen, iaktta god hand- och hosthygien samt stanna hemma vid minsta förkylningssymptom.

En del av julens tillfällen kommer att strömmas på församlingens Yotubekanal och även sändas i Sundom tv på kanalplats 951.

Länk till Vasa svenska församlings evenemangskalender på hemsidanÖppna länk i ny flik

Länk till Vasa svenska församlings Youtubekanal

Länk till Sundom tv:s YoutubekanalÖppna länk i ny flik

Kyrknytt delas ut 26 november

Adventsnumret av Kyrknytt delas ut 26.11 av Posten till alla svenska hushåll i Vasa utan reklamförbud. Om du inte får tidningen kan du beställa den avgiftsfritt. Du kan också ge tips på artiklar som du vill läsa eller intressant personer som du vill att presenteras i Kyrknytt.

Länk till webbsida med beställningsblankett, tipsblankett samt tidigare Kyrknytt nummer av Kyrknytt

Läs artiklarna som webbnyheter

Alla artiklar som ingår i Kyrknytt publiceras också på vår webbsida.

Länk till nyhetssida med Kyrknytt artklar

Mon Nov 23 13:42:17 EET 2020