Tia-Maria Nord ny familjerådgivare i Vasa

Tia-Maria Nord har valts till ny familjerådgivare i Vasa kyrkliga samfällighet.

Nord är teologie magister, präst och har avlagt kyrkans specialutbildning för familjerådgivare. Nord har arbetat som familjerådgivare på deltid vid Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet från år 2016 och sedan år 2019 har hon även innehaft motsvarande tjänst på deltid i Seinäjoen seurakunta. Under åren 2011–2016 arbetade Nord som församlingspastor i Vasa svenska församling.

Tjänsten som familjerådgivare vid Vasa kyrkliga samfällighets familjerådgivning blir ledig när Päivi Ylimäki, som innehar tjänsten, går i pension i slutet av januari 2021. Tia-Maria Nord förväntas tillträda tjänsten i februari 2021.

Tjänsten som familjerådgivare söktes av 15 personer. Tre personer kallades till intervju och två av dem genomgick kyrkans lämplighetstest för familjerådgivning. Valet av ny familjerådgivare gjordes av gemensamma kyrkorådet på sammanträdet 26.11.2020.

2020-11-26 18:10:43.0