Gökottevandring på Näset i Sundom

Stig i sly som börjar grönska.

Foto: Bjarne Blomfeldt.

Sundom kapellförsamling och Sundom Missionskyrka ordnar på Kristihimmelsfärdsdagen torsdag 13.5 kl. 10 den årliga gökottevandringen i Sundommarkerna. I år bekantar vi oss med både den nästan orörda skogen i Näset, Väderskata men vandrar också längs byavägar och får höra historiska glimtar med anknytning till byn.

Starten sker vid hamnen ute på Näset kl. 10 och vi går i grupper.

Efter vandringen samlas vi åter vid hamnen där kaplan Malin Lindblom håller andakt. Besökarna rekommenderas ta med egen matsäck och korv om man vill grilla som avslutning. I hamnen finns också en modell av båten Böljan i skala 1:2. Böljan var en båt som tidigare trafikerade mellan Näset i Sundom, Munsmo och Vasa stad.

2021-05-07 10:21:00.0