Cello och gitarr i aftonmusikkonserten 23 juni

Cello och gitarr har huvudrollen i aftonmusikkonserten 23.6 kl. 19.30 i Trefaldighetskyrkan då Elena Hämäläinen greppar cellon och Vesa Kuokkanen gitarren.

Text: Iltamusiikki, aftonmusik. Kirkko Vaasassa, kyrkan i Vasa.

Hämäläinen arbetar idag i Vasa stadsorkester och Kuokkanen är gitarrlärare i Vasanejdens musikinstitut. I konserten framförs stycken av Per Nørgård, Franz Schubert och Arvo Pärt. Det är fritt inträde till konserten. Delta på plats eller via Vasa finska församlings Youtubekanal eller Sundom tv.

Länk till konserten på Vaasan suomalainen seurakuntas YoutubekanalÖppna länk i ny flik

Per Nørgård (1932-):
Queen of Hearts suite nr 2

I Courtly Dance
II Street dance

Franz Schubert (1797-1828), arr. Vesa Kuokkanen:
Arpeggione Sonata a-molli D. 821

I Allegro moderato
II Adagio
III Allegretto

Arvo Pärt (1935-):
Fratres

Om styckena

Den danska tonsättaren, Per Nørgård, komponerade sologitarrsviten Queen of Hearts 1995, celloackompanjemangen blev adderad först efteråt. Hjärterdam, kärlekens symbol, visar sig hövisk och reserverad i den första satsen som påminner om hov-dans. I den andra satsen (tema med variationer) är karaktären mer vardagsaktig och enligt tonsättaren själv kan man höra att den inspirerats av skandinavisk folkmusik.

Schubert komponerade sonaten till arpeggione som var ett gitarrliknande instrument men spelades med stråk. Arpeggione hade sex strängar som stämdes som gitarren men själva spelställningen var som när man spelar cello. Arpeggiones ton var tystlåten och klangen mjuk, starka vibraton och dramatiska nyanser hörde inte till arpeggionens utryck.

Verket har framförts med olika besättningar varav piano med altviolin eller cello har varit mest populära. När cellisten spelar sonaten med gitarr blir hen inviterad till att söka en helt annan spelstil och nyans. En mjukare och lugnare tolkning är troligen närmare den tolkning som uppnåddes med originalinstrumentationen.

När den estländska tonsättaren, Arvo Pärt, år 1977 skrev Fratres, lämnad han instrumentationen öppen. Verket kan således spelas med vilken som helst besättning. Fratres är latin och betyder bröder.

Pärt har använt meditativ tintinnabuli-teknik (lat. små klockor) vid komponeringen av verket. Gitarren spelar det sex takter långa temat som återkommer med variationer och över detta skapar cellon i bakgrunden en förtrollande, tidvis statisk stämning.

Om artisterna

Elena Hämäläinen

Elena Hämäläinen började spela cello på Vanda musikinstitut. Yrkesstudierna inledde hon på yrkeshögskolan i Åbo och avslutade med en magisterexamen i musik från Göteborg universitet. 2006 fick Elena tjänst i Malmö operaorkester och därefter förde vägen till Spanien där hon spelade bland annat i Oviedo stadsorkester. Elena arbetar idag i Vasa stadsorkester och är aktiv på Vasas kulturfält såväl som cellist och som producent.

Vesa Kuokkanen

Vesa Kuokkanen började yrkesstudierna i gitarr på Jyväskylä konservatoriet och efter avgångsexamen fortsatte han i Västjyllands musikhögskola i Danmark var magistersexamen blev avlagt med utmärkt vitsord. Förutom konsert-, radio- och TV-uppföranden har Vesa flera uruppförande bak sig. Vesa har varit gitarrlärare i Vasanejdens musikinstitut sedan 2002.

Dos Puentes

Tillsammans kallar sig Hämäläinen och Kuokkanen Dos Puentes. Cello-gitarrduon Dos Puentes inledde samarbetet i 2018. Via tio strängar och två stall (dos puentes) bygger man en bro till musikupplevelser!

2021-06-20 14:52:00.0