Piano och violin i konserten 14 juli

På onsdag kväll 14.7 kl. 19.30 i Trefaldighetskyrkan uppträder violinist Albert Sahlström och pianist Liisa Malmivaara i konsertserien Aftonmusik.

Albert Sahlström spelar violin, porträttbild av Liisa Malmivaara.

Albert Sahlström har spelat violin sedan femårsåldern och spelar idag på en violin utlånad av Finlandssvenska Instrumentfonden. Han började sina studier för Jennika Pohjola och har efter det spelat för både Annemarie Åström och Anni Ylikallio.

Albert Sahlström spelar violin.

Albert Sahlström.

Sedan hösten 2018 studerar Albert som Janne Malmivaaras elev och hösten 2020 började Albert på Sibeliusakademins ungdomsavdelning. Albert har spelat som solist för Helsingfors stadsorkester, Vasa stadsorkester och Wegelius kammarstråkar. Albert har deltagit på många mästarkurser för bland annat Ilya Grubert, Cecilia Zilliacus och John Storgårds.

Våren 2018 placerade sig Albert på en tredje plats i sin åldersgrupp i Juhani Heinonen violintävlingen. I januari 2020 deltog Albert i Kuopio violintävling. Albert spelar på en violin utlånad av Finlandssvenska Instrumentfonden.

Liisa Malmivaara undervisar piano och kammarmusik i Helsingfors konservatorium och Sibelius-Akademin. Vid sidan av undervisningen spelar hon aktivt kammarmusik i olika sammansättningar.

Liisa Malmivaara.

I konserten hör vi Sebastian Fagerlunds Materie for solo violin, Jean Sibelius Fyra stycken för violin och piano op. 115 och Franz Schuberts Sonat för violin och piano A dur D 574.

Delta på plats eller via församlingens Youtubekanal eller Sundom tv.

Länk till konserten på Vasa svenska församlings YoutubekanalÖppna länk i ny flik

2021-07-10 09:01:00.0