Vasakyrkor lyses upp mot kvinnovåld

Trefaldighetskyrkan färgas som bäst i orange, och snart följer Dragnäsbäcks kyrka efter.  Detta som en del av UN Womens kampanj mot kvinnovåld.

Trefaldighetskyrkan orange.jpg

Trefaldighetskyrkan färgas orange för att uppmärksamma FN:s kampanj mot kvinnovåld.

FN: s kvinnoorganisation uppmärksammar globalt våld mot kvinnor genom att kända byggnader lyses upp i orange. Till exempel Empire State Building i New York, EU-parlamentet i Strasbourg och pyramiderna i Giza i Egypten färgas orangea.

Vasa svenska församling och Vaasan suomalainen seurakunta deltar genom att Trefaldighetskyrkan lyses upp mellan 22 och 29 november. Även Dragnäsbäcks kyrka kommer att få orangea strålkastare under kampanjen.

Enligt UN Women har var tredje kvinna i världen utsatts för fysiskt eller sexuellt våld. Miljoner kvinnor lever i länder där könsstympning, tvångsäktenskap med minderåriga, och misshandel inte betecknas som brott.

Dagen mot kvinnovåld började med mordet på tre systrar i Dominikanska republiken den 25 november 1960. Systrarna Patricia Mercedes, Maria Argentina Minerva och Antonia Maria Teresa, var aktivister i rörelsen mot landets diktator. FN utlyste dagen år 1999.

Numera pågår kampanjen mot kvinnovåld mellan den 25 november och den 10 december, som är FN:s dag för mänskliga rättigheter.

2021-11-23 11:12:00.0