Samkönade par kan nu vigas i Vasas kyrkor

Vasa svenska församling öppnar upp kyrkorna för vigsel av samkönade par. Församlingsrådet fattade beslutet efter omröstning.

vigselringar

På onsdag kväll behandlade församlingsrådet ett förslag om att tillåta vigsel av samkönade par i Vasas kyrkor. Saken diskuterades grundligt, och det kom även ett motförslag om att vänta med beslut tills kyrkomötet behandlat ärendet. Vid omröstning föll rösterna 12-3 för förslaget.

– Vi behöver se på och möta dem som hör till sexuella minoriteter som individer och beakta deras önskemål. Det här är ett beslut  fattat av omsorg. Jag vill att de som tillhör en sexuell minoritet ska känna att de har en plats i Vasa svenska församling och att dörrarna öppnas för dem, säger kyrkoherde Mikael Forslund.

Vasa svenska församling är den första församlingen i landskapet Österbotten som godkänner vigsel av samkönade par i sina lokaler.

De som vill gifta sig ska först vända sig till magistraten för en hindersprövning. Därefter kan man kontakta församlingen för att boka kyrkan och en präst. Det finns fortfarande tider kvar för vigslar i sommar.

2022-04-28 11:34:07.0