Konsten ger kraft

När man arbetar med händerna tillsammans föds fina samtal. Den erfarenheten har Lena Streng. Hon får kraft via konsten och från Bibeln.

Lena webb_S.jpg

Lena Streng bor i ett hemtrevligt och ombonat hem i Kvevlax. Det är ett levande hem, med saker som representerar kreativa människor och ting som berättar att här bor en kristen familj.

Lena Streng. Foto: Daniela Streng

På väggarna finns målningar av Lena Streng och häften med bibelcitat har en naturlig plats vid köksbordet. Tidigare målade Lena och familjen ägg inför varje påsk och Lena höll också kurser i församlingens regi, men det har fallit bort under årens lopp.

Ägget symboliserar återfödelse och nytt liv. För Lena fyller det målade ägget ett estetiskt behov.
– Jag blir lugn när jag målar ägg och slutresultatet blir vackert och fint.

Lena har arbetat som diakonissa i Vasa svenska församling sedan år 1999. År 2000 ordnade hon det första konstlägret på Alskathemmet och traditionen har hållit i sig sedan dess. Det är ännu osäkert hur det blir med sommarens konstläger. De första åren hölls också ett konstveckoslut på vintern samt temakvällar med till exempel äggmålning och silkesmålning.

– Det är härligt att samlas kring någonting när man arbetar med händerna. Då föds fina samtal.

Äggen målas med vaxteknik

Lena målar påskägg med vaxteknik. Små bitar bivax smälts i en sked ovanför ett ljus. Hålen i ändorna på det urblåsta ägget täpps till med vax.

Vaxet smälts ovanför ett ljus

Sedan använder Lena ett egentillverkat verktyg som består av en instucken knappnål i ändan av en blyertspenna. Knappnålshuvudet doppas i det flytande vaxet och med en snabb rörelse drar Lena ett streck som ser ut som en utdragen droppe på ägget. Det går undan när Lena doppar knappnålen i vaxet och ritar mönster på ägget. Det blir droppar och runda prickar.

Mönster av vax målas på ägget med hjälp av ett specialverktyg

Efter en stunds mönsterritande med vax doppas ägget i en färglösning. Om man använder flera färger börjar man med den ljusaste färgen. Ägget torkas försiktigt med hushållspapper.

Ägget doppas i en färglösning

Sedan fortsätter man måla mönster med vax och doppar därpå ägget i en annan färg. Så här kan man hålla på flera varv med olika färger.

När man är nöjd smälts vaxmönstret bort över ljuset och ägget torkas med hushållspapper. Slutresultatet blir ett vackert ägg med olika mönster och färgkombinationer.

Vaxet smälts bort över ett ljus

– Det är så enkelt, också barn kan måla ägg med vaxteknik om en vuxen sitter med, säger Lena.

Textmålning som bot mot oro

Efter en ledighet i december för två år sedan kände Lena oro inför framtiden när det blev dags att börja arbeta igen. Hon visste att texten i Dagens lösen alltid är hoppfull årets första dag och kände ett behov av att ta tag i Guds löften i Bibeln.

Tavla med bibelcitat

Lena skrev av texten och ritade vackra mönster kring den. Så började hennes hobby att skriva bibelcitat och smycka texterna till vackra målningar. Så gott som varje morgon skriver hon någon vers från boken Dagens lösens texter i sitt anteckningshäfte.

– Det är för mig ett sätt att tugga på bibelordet. Om jag har mera tid arbetar jag längre med det, säger Lena.

Vasa svenska församling förnyar som bäst sina dop- och konfirmationsminnen och pärmbilden görs av Lena. På skissen till konfirmationsminnet representerar den gula färgen närmast korset Jesus. Då vi tar emot honom i hjärtat börjar vi växa i vår tro och frodas och grönska.

Utkast till församlingens nya dop- och konfirmationsminnen

– Jesus kallar oss att följa honom. Han vill att vi ska vandra med honom och Han är ljuset i oss.

Församlingens nya dop- och konfirmationsminnen tas i bruk i maj.

Text och foto Johanna Backholm

2019-04-15 09:52:00.0