Förslag: Permitteringarna dras tillbaka

Permitteringarna i Vasa kyrkliga samfällighet föreslås återkallas. Förslaget behandlas av gemensamma kyrkorådet i Vasa kyrkliga samfällighet och Vasa svenska och finska församlingars församlingsråd denna vecka. Församlingsrådet i Lillkyro församling behandlar ärendet nästa vecka.

Samarbetsförhandlingarna aktualiserades i Vasa kyrkliga samfällighet vid gemensamma kyrkorådets möte 26.3.2020. Gemensamma kyrkorådet konstaterade då att samfälligheten bör reagera på den rådande situationen som uppstått till följd av coronaepidemin, främst genom att omorganisera arbetsuppgifterna men också genom möjliga permitteringar.

Förhandlingsresultatet som innefattade permitteringar för hela personalen både av produktionsmässiga och ekonomiska orsaker godkändes av gemensamma kyrkorådet samt församlingarnas församlingsråd sista veckan i april. Förhandlingsresultaten som då togs föreslås nu upphävas på organens nästa sammanträden.

Ledningsgruppen i Vasa kyrkliga samfällighet konstaterar att grunderna till permitteringarna som genomförs av produktionsorsaker i detta läge har minskat på ett betydande sätt i och med lättnader i restriktionerna. Därför är det motiverat att dessa permitteringar återkallas i det här skedet.

Grunden till permitteringarna som genomförs av ekonomiska orsaker finns kvar som sådan, men i det här skedet kan man också avstå från dessa permitteringar. Oron för kyrkliga samfällighetens ekonomi har ändå inte försvunnit, och om läget försämras mera än förut kan man påbörja nya samarbetsförhandlingar. På samma sätt, om en ny våg av coronaepidemin allvarligt skulle slå till i Finland kan det leda till att restriktionerna igen blir strängare, varvid också permitteringar av produktionsorsaker kan övervägas igen.

Mon May 18 14:19:59 EEST 2020