Sången följer Hanna genom livet

När coronaviruset härjade som värst sjöng prästen Hanna Jern trösterika sånger på Vasa svenska församlings Facebooksida – och många lyssnade.

Profilbild av Hanna Jern.

Musik kan beröra skikt i oss som inte kan nås på andra sätt.

När Hanna Jern var liten besökte hon ofta äldreboenden i Jakobstad tillsammans med systern och grannpojken. Trions mål var att glädja de äldre med sång och musik och de nådde målet utan problem.

En gång tackade en äldre dam barnen och gav dem en uppmaning – på dialekt.

– Hon sa att vi ska “fortseti ti speli och sjong ti fröjd fö gambäl å ong”.

Minnet får Hannas ansikte att spricka upp i ett stort leende. Hon har följt damens uppmaning och sången har följt henne genom livet. Hon har sjungit i barnkör, ensembler och coverband. Hon har sjungit på julfester, skolavslutningar, dansrestauranger, kalas, dop och bröllop. Hon har tävlat i sång och hon har brustit ut i sång när ingen annan hört.

– Hemma sjunger jag hela tiden, det har jag alltid gjort.

Hanna Jern sitter på en grå stentrappa.

Hanna Jern har alltid tyckt om att sjunga. Hon hoppas att hon kan beröra människor med sin sång.

En gång fick ett uppträdande hennes kropp och stämband att skaka så okontrollerat att hon blev alldeles överväldigad av att känslor kan leda till så starka fysiska reaktioner. I dag känner hon sig för det mesta lugn och trygg när hon tar ton.

– Det finns så många saker i livet som väcker osäkerhet, men när jag sjunger känner jag att det är något jag behärskar. Jag har inte alltid tyckt att jag varit bra på att sjunga, men jag har sjungit ändå. Jag blir glad av att sjunga.

Det gläder henne också att prästyrket förser henne med så många olika möjligheter att använda sångrösten – som hon känner att mognar år för år.

Sjöng på sociala medier

När coronaviruset letade sig ut i samhället och jagade in människor bakom stängda dörrar, ville Vasa svenska församling öka aktiviteten på sociala medier och försöka nå ut till människor den vägen istället.

Som så många gånger förr ringde Hanna sin syster, Maria Lind, och bad henne ackompanjera hennes sång. I Dragnäsbäcks kyrka tryckte systrarna på inspelningsknappen och sjöng och spelade för alla dem, som för en stund behövde tänka på något annat än skrämmande virus.

– Den första sången jag sjöng på Facebook var You’ve got a friend. Jag ville påminna människor om att Jesus är deras vän och att han aldrig överger dem.

Sången är skriven av Carol King och i nuläget har Facebookvideon med Hannas tolkning 2 700 visningar. Det gläder Hanna. Inte visningarna i sig, men tanken på att hon kanske berört människor med sin sång.

– Jag tror att konst och musik kan beröra skikt i oss som inte kan nås på andra sätt. Man kan lära sig mycket om sig själv när man tänker på vad det är som gör att man berörs av en viss sång eller ett musikstycke. Musiken talar direkt till hjärtat.

Kan musik trösta en människa?

– Det tror jag. En sång kan till exempel sätta ord på något som en människa går igenom och få honom eller henne att känna sig mindre ensam. Det var också tanken med sångerna på Facebook.

Nya arbetsuppgifter

Hanna tror att det blir fler sånger på Facebook i framtiden och från och med september tar hon ett större kliv in i de sociala mediernas värld. Då blir “ansvar för sociala medier” en av hennes arbetsuppgifter som präst.

– Församlingen ska vara där människorna är, säger Hanna.

Ändå väcker sociala medier tvetydiga känslor inom henne. Även om sociala medier är ett snabbt och enkelt sätt att nå ut till människor, så är hon medveten om att de kan leda till att människor jämför sig med andra på ett osunt sätt.

– Forskning visar att sociala medier får många människor att må dåligt. Det måste man ta på allvar, säger hon och lutar huvudet tankfullt i handen.

Hon hoppas därför att hon genom sitt arbete på sociala medier ska kunna påminna människor i alla åldrar om att deras värde inte kan mätas i gillningar och att de duger precis som de är.

– Jag hoppas att församlingen kan erbjuda uppbyggligt material på sociala medier.

Hanna Jern

– Är 41 år.
Har växt upp i Jakobstad, men bor numera i Dragnäsbäck tillsammans med sin man Benny och sönerna Ivar och Hugo.
Har studerat religionsfilosofi och arbetade som lärare innan hon valde att bli präst.
– Prästvigdes 2017 och började samma år arbeta i Vasa svenska församling.
Har arbetar som tf. kaplan, men fick 1.9.2020 titeln församlingspastor.
Lyssnar gärna på till exempel Monica Zetterlund, Joni Mitchell, Ted Gärdestad och Pet Shop Boys.

Text och foto: Ida Erikson

Artiklen har ingått i Kyrknytt 3/2020 som utgavs 27.8.2020.

2020-09-02 15:57:00.0