Beundra och begrunda kyrkorummet på ett nytt sätt tillsammans med din bebis

Sjung psalmer tillsammans med din baby och upplev samtidigt kyrkorummet på ett nytt sätt! Det är Patrica Strömbäcks och Monika Lindviks vision med Babypsalmsången.

Två kvinnor sitter i en kyrka med mjuka dockor i händerna höjda ovanför huvudena. De skrattar och ser glada...

Vid Babypsalmsång ges tillfälle till förundran. Du och din bebis får lyssna och sjunga samt beundra och begrunda allt det vackra som finns i kyrkan och pröva hur sången låter där. Kyrkorummet har sitt eget språk och svarar på barnets och den vuxnas sång. Texterna tillsammans med melodierna ger andligheten ett språk, ett språk att bära med sig i livet.

Framför altaret breds filtar ut på golvet, dopfunten fylls med vatten och föräldrar och bebisar sitter bekvämt tillsammans med ledarna och sjunger psalmer. Till psalmerna finns rörelser som är utarbetade av dramapedagog Elin Smedlund.

Psalmer är grejen

– Psalmer ger glädje och kan man dem utantill helt eller delvis kan de bära genom hela livet. Och på samma gång för vi psalmsångstraditionen vidare, säger Patrica Strömbäck.

Skillnaden mellan till exempel Musikskoj och Knattemusik som ordnats av församlingen tidigare är att deltagarna utöver hälsningssången ”Här är jag, här är du” endast sjunger psalmer och att tillfället ordnas i kyrkan.

– Det fina är just att vi är i kyrkan och att deltagarna får uppleva kyrkorummet och akustiken på ett nytt sätt, säger Monika Lindvik.

Babypsalmsången tar cirka en halv timme. Sen går alla ner i Kryptan och umgås över en kaffekopp.

Babypsalmsången inleddes smygande i början av året utan större reklamkampanjer. Patrica och Monika bjöd först in en liten testgrupp för att prova på och utveckla konceptet. De hann hålla fyra träffar och sedan blev det paus på grund av coronapandemin. Men nu är ledarna varma i kläderna och hoppas på många nya deltagare till höstens träffar.

Idén kommer från Danmark

Patrica läste om Babypsalmsången i pastoralutbildningen och tänkte att det här kunde man pröva i vår församling. Konceptet kommer ursprungligen från Danmark där föräldrar enligt uppgifter på webben vallfärdar till kyrkorna med sina bebisar för att sjunga psalmer. Det finns också i Sverige, Norge och finskspråkiga församlingar i Finland. Vi känner inte till någon annan församling i Borgå stift som skulle ordna Babypsalmsång.

– Kom och prova på. Ge dig tid till en stund av närhet mellan dig och ditt barn, där ni kan fokusera och samspela med varandra, säger Patrica.

Babypsalmsång

– För bebisar i åldern 0–9 månader.
– Tisdagar kl. 9.30–10.30 under tiden 15.9–10.11 med undantag för höstlovet vecka 42 (13.10).
– I Trefaldighetskyrkan. Obs! Det finns hiss in till kyrkan.
– Ledare är församlingspastor Patrica Strömbäck och barn- och familjearbetare Monika Lindvik.

Text och foto: Johanna Backholm

Artikeln har ingått i Kyrknytt 3/2020 som utkom 27.8.2020.

2020-09-12 11:00:00.0