Änglar i fönster som uppmuntran och påminnelse om att vi alla behöver beskydd

Ängalfönster runt om i Svenskfinland sprider glädje och hopp till alla som mår dåligt. Delta i kampanjen genom att sätta en ängel i ditt fönster, fota och dela bilden i sociala medier.

Två vikta vita pappersänglar som hänger i ett dubbelfönster.

Vasa svenska församling deltar i kampanjen änglafönster som flera församlingar i Borgå stift samarbetar kring under tiden 30.11–24.12.2020. I kampanjen uppmuntras människor i Svenskfinland att sätta en ängel i sitt fönster under adventstiden som en påminnelse om att vi människor också kan vara skyddsänglar för varandra.

Samtidigt är förhoppningen att folk som är ute och promenerar ska ha något att titta på. Speciellt för barn kan det vara motiverande att ha ett mål med promenaden. Tanken är att änglarna i fönstren ska fungera på samma sätt som nallarna gjorde i våras under kampanjen den stora teddybjörnsjakten.

– Jag tyckte att idén med änglar var jättebra och började genast fundera på hur man skulle kunna förverkliga den. Det finns många olika modeller av änglar att pyssla och nästan alla tycker om änglar, säger barn- och familjearbetare Monika Lindvik i Vasa svenska församling.

Familjer som deltog i familjegudstjänsten i Sundom kyrka igår (29.11) fick en pysselpåse med bland annat material för en ängel att hänga i fönstret. I församlingens utrymmen kommer olika sorters änglar att dyka upp i fönstren under december.

Använd det du har hemma

Änglarna som hängs i fönstren kan vara vilken modell som helst. Det kan vara en prydnadsängel eller så pysslar man en av material man har hemma.

– En modell som är enkelt att göra och väldigt populär just nu är vikta pappersänglar. Till det kan man till exempel använda sidor ur gamla böcker, bakplåtspapper, en överbliven tapetbit eller vad som helst, säger Monika Lindvik.

Enkla modeller på vikta pappersänglar hittas till exempel genom att söka på webben på orden ”vikt pappersängel”.

Andra tips är att klippa en ram som har formen av en ängel och klistra en bit silkespapper eller bakplåtspapper bakom så ängeln får det tunnare pappret i mitten och är lite genomskinlig. Eller använda tårtpapper som klänningsdel och klistra en rund pappersbit som huvudet. Änglarna kan också pyntas med glitter och pärlor och vad man nu har i sina gömmor. Ett ekologiskt alternativ är att dutta filmjölk på fönstret i form av en ängel. Filmjölken torkar och blir halvt genomskinlig och den är lätt att tvätta bort.

Tryckt ängel på ett fönster.

Den här ängeln är gjord så att filmjölk har duttats på fönstret i en schablon.

Kampanjens hashtaggar

Alla som deltar i projektet uppmanas att ta ett foto av ängeln och dela i sociala medier under hashtaggarna:

#änglafönster
#skyddsängel
#enkeliikkuna
#suojelusenkeli

Församlingarna i Borgå stift hoppas att många människor nappar på idén, sätter upp en ängel i fönstret, fotar den och delar i sociala medier. Initiativet till änglarna i fönstren kom från Åbo svenska församlings informations- och församlingssekreterare Tove Peltoniemi.

2020-11-30 07:00:00.0