Röster vill beröra publiken på konserten 9 juni

Kör uppställd på scen.

Vokalensemblen Röster, dir. Kirsi Tunkkari.

I aftonmusikkonserten onsdagen den 9 juni klockan 19.30 i Trefaldighetskyrkan uppträder Vokalensemblen Röster och Vasa svenska församlings kantor Dan Andersson. Vokalensemblen Röster framför en krävande repertoar med ambition att beröra både publiken och sångarna. Kirsi Tunkkari är sedan hösten 2017 dirigent för Röster.

Andersson har komponerat egen musik och skrivit egna texter sedan mycket unga år. Musikstilarna och uttrycken varierar men han föredrar tonal och harmonisk musik. I konserten sjunger kören bland annat Anderssons körsånger Agnus Dei och Rest. Det är fritt inträde till konserten som ordnas av de evangelisk-lutherska församlingarna i Vasa.

Ale Möller 1955–

Sommarpsalm

Artisterna

Vokalensemblen Röster

Vokalensemblen Röster bildades våren 2008. Ensemblens målsättning är att framföra krävande repertoar med ambition att beröra både publiken och sångarna.

Kör som står på en scen. Framför dem en dirigent.

Vokalensemblen Röster.

Röster har under sina drygt tio levnadsår haft glädjen att få arbeta med olika dirigenter och har uppträtt mest i Österbotten, men också i Helsingfors, Åbo och Tammerfors. År 2015 och 2019 deltog Röster i körmönstringen Tampereen Sävel.

Kirsi Tunkkari är sedan hösten 2017 dirigent för Röster.

Dirigent Kirsi Tunkkari

Kirsi Tunkkari är en mångsidig professionell musiker som inspireras av musikens harmonier och klangfärger. Hon arbetar med såväl klassisk som rytmmusik.

"Mångsidigheten i sånginstrumentet inspirerar mig såväl som sångare, sångpedagog och som körledare. Jag tror att var och en kan hitta nya sidor i sin egen röst och utveckla sitt instrument obegränsat."

Kirsi är utbildad musikpedagog från Mellersta-Österbottens yrkeshögskola och sångpedagog från Yrkeshögskolan Centria. Hon är även utexaminerad magister från Sibelius-Akademins avdelning för musikfostran. För närvarande kompletterar Kirsi sina studier i kördirigering vid TAMK.

Dan Andersson

Har studerat kyrkomusik vid Konservatoriet i Jakobstad samt vid Sibeliusakademin där han avlade magistersexamen.

Har arbetat som kyrkomusiker i Borgå Svenska Domkyrkoförsamling och sedan 1994 i Vasa svenska församling. Är dirigent för Vasa kyrkokör och vice dirigent för Vokalensemblen Röster. Dan har komponerat egen musik och skrivit egna texter sedan mycket unga år.

Musikstilar och uttryck varierar men han föredrar tonal och harmonisk musik. Vill gärna överraska lyssnaren då tillfälle ges.

Med den mera tonala musiken finns det alltid en risk att nåt man skriver redan finns därute och det man skrivit kan ha likheter med andra verk men man måste ändå tro på att det man komponerar är genuint och eget. Man kan säga att det nog ännu går att ösa ur de gamla källorna. Dans körkompositioner är oftast mycket rakt på sak i sin karaktär men innehåller också oväntade skeenden och växlingar.

Kvällens två körsånger är skrivna 2018 och Agnus Dei var ett tävlingsbidrag till kören Bel Cantos kompostitionstävling.

Dan Andersson.

Delta på plats i Trefaldighetskyrkan 9.6 kl. 19.30 eller via Youtube eller Sundom tv.

Länk till konserten på Vasa svenska församlings YoutubekanalÖppna länk i ny flik

2021-06-03 10:27:00.0