Sång, cello och piano i konserten 21 juli

Vasa svenska församlings kantor Monica Heikius sjunger solo på aftonmusikkonserten onsdag 21.7 kl. 19.30 i Trefaldighetskyrkan. I samma konsert spelar Tuomas Roos cello och Ana Roos piano.

Text: Iltamusiikki. Aftonmusik. Kirkko Vaasassa. Kyrkan i Vasa.

I konserten framförs Robert Schumanns Frauenliebe und -leben op. 42 samt verk av Leevi Madetoja, Oskar Merikanto samt Franz Lachner. Det är fritt inträde till konserten som ordnas av de evangelisk-lutherska församlingarna i Vasa. Delta på plats eller via församlingens Youtubekanal eller Sundom tv.

Länk till konserten på Vasa svenska församlings YoutubekanalÖppna länk i ny flik

Artisterna

Monica Heikius

Monica Heikius arbetar som kantor i Vasa svenska församling. Hon har avlagt diplom-examen i sång år 2003 vid Konservatoriet i Uleåborg under Elisa Leutonens ledning. Heikius har även deltagit i en sommarkurs i sång under Anitta Rantas ledning. Under Irina Gavrilovic ledning har hon sjungit i mästerkursen Laulun kesäakatemia i Kan­gasniemi. Hon har senast deltagit i Björn Blomqvists mästerkurser.

Heikius har uppträtt med solokonserter, i TV-gud­stjänster och sjungit som solist i bland annat Lars-Erik Larssons ”Förklädd Gud”, Händels ”Messias”, Mendelssohns ”Lobgesang”, Donizettis ”Requiem” samt Vivaldis ”Gloria”. Heikius har uppträtt med bland annat Vasa stadorkester, Wasa Sinfonietta och Akademiska orkestern vid Åbo Akademi samt Vasa svenska församlings Ungdomsorkester.

Tuomas Roos

Tuomas Roos har studerat sig till musikpedagog i Tammerfors yrkeshögskola samt till magister i musik vid Sibelius-akademin. Desutom instrumentala kunskap omfattade studierna allt möljigt från mikrotonal opera till renässansdans. Sedan studietiderna har Tuomas jobbat som frilansare, vikarierat i orkestrar, undervisat samt spelat egna konserter.

Anna Roos

Anna Roos är en pianist, ursprungligen från Laihela, som numera jobbar vid Kuula-institutet som en pianolärare samt ackompanjatör. Yrkesstudier gjorde hon vid Tammerfors yrkeshögskola och Estlands musik- och teaterhögskola. En utbytestermin fick hon också uppleva i Malmö som husets ackompanjatör. Lied-musik är nära till Annas hjärta, nämligen att få kombinera sångarens text med pianistens toner och på detta sätt få skapa en gemensam musikalisk helhet är väldigt intressant!

Det är fritt inträde till konserten.

2021-07-16 10:09:00.0