Österhankmo lägergård

Stor röd träbyggnad

Kuxvägen 125, 66560 Österhankmo

044 480 8484 lägergårdsföreståndaren

Lägergården används året runt och erbjuder fridfulla, naturnära möjligheter för många olika slags verksamheter.

Österhankmo lägergård är ritad av arkitektbyrå Gerd Hytönen och byggd 2007. Lägergården är belägen cirka 30 km från Vasa centrum i Österhankmo i Korsholm.

På området finns förutom huvudbyggnaden en fristående bastu och en byggnad för inkvartering. Huvudbyggnaden har utmärkta rum för inkvartering för 64 personer i två flyglar samt undervisnings- och mötesrum.

Där finns AV-utrustning och ljudåtergivningssystem. Huvudbyggnaden har ett rymligt kapell, matsal, tillredningskök samt en rymlig hall och gillestuga. Inkvarteringsrummen har egen dusch och toalett, och i båda flyglarna finns två särskilda rum för rörelsehindrade. Fastigheten är även i övrigt tillgänglig för rörelsehindrade.

I kapellet finns en induktionsslinga och en kvalitets-karta över dess hörbarhet.

Länk till Österhankmo lägergårds kvalitets-karta för induktionsslingans hörbarhet på webbsidan kuulokuvat.fiÖppna länk i ny flik

Lägergården ligger i en vacker skogsmiljö på en 16 hektar stor tomt. Vid havet finns det bland annat simstrand och beachvolleyplan. Dessutom kan man till exempel spela olika lagspel på de andra cirka två hektar stora gräsplanerna.

Lägergården används bland annat för församlingarnas skriftskolor, mångsidig ungdomsverksamhet, förkunnelse, diakoni, specialläger, familjeläger och retreater samt av jakt- och fiskeklubbar och för scoutverksamhet. Lägergården erbjuder utmärkta förhållanden för olika slag av kurs- och fritidsevenemang för staden, kommuner, företag och för andra församlingar och kristliga organisationer. Även privatpersoner kan hyra lägergården till exempel för familjefester.

Det finns en defibrillator vid Österhankmo lägergård.

Lägergården har en bra bilparkering.

Vasa kyrkliga samfällighets lägergårdar är rök- och alkoholfria. Förbuden berör hela lägergårdsområdet.

Boka Österhankmo lägergård

Vasa kyrkliga samfällighets lägergårdar bokas direkt via lägergårdsföreståndarna. Ring till lägergårdsföreståndarna eller skicka mejl till lägergårdarnas e-postadresser. I bokningsärenden använd i första hand e-post.

Österhankmo lägergård

Mika Ohvo
vik. lägergårdsföreståndare
e-post: osterhankmo.vaasa@evl.fi