Pilgrimskyrkan och -stigen

Altare i skogen, vatten som bakgrund.

Djupkastintie 29, för att hitta fram sväng in på sidovägen från Köklotvägen 1860, 65760 Korsholm

06 326 1309 Vasa svenska församlings pastorskansli

Pilgrimskyrkan är alltid öppen.

Pilgrimskyrkan och -stigen i Norrskat, som finns vid stranden intill Unescos världsarvsområde i Kvarken, är det första pilgrimsområdet i Vasaregionen. Här kan du vandra i naturen som växlar efter årstiderna och uppleva närheten till skogen och havet.

Text: Kvarken. Worldheritage. Maailmanperintö.

På samma sätt som tidigare generationer har vi idag behov av stillhet och andlighet. Våra hemtrakter erbjuder ypperliga möjligheter att samla krafter, vila och uppleva något nytt. Under pilgrimsfärden upplever vandraren andlighet, lätthet, bekymmerslöshet och frihet.

Det heliga finns i naturen, nära skapelsen

Pilgrimskyrkan och -stigen ligger långt från Vasas centrum och Lillkyro, men resan till kyrkan i naturen, intill havet, är i sig en vandring vare sig det sker med bil, cykel, båt eller något annat transportmedel. Pilgrimsfärden leder dig mot ditt inre, mot ditt hjärta och mot Gud.

Pilgrimsfärden leder dig mot ditt inre, mot ditt hjärta och mot Gud.

Vatten och skog.
Vy från stranden nedanför Pilgrimskyrkan.

Hitta till Pilgrimskyrkan

• Kör 15 kilometer från centrum av Vasa mot Replot och sväng till höger mot Köklot vid Köklotvägen (där finns en skylt med texten Köklot 13 km).
  • Fortsätt längs Köklotvägen i 18,5 kilometer och sväng till vänster vid Köklotvägen 1860. Avtaget finns före Köklot by.
  • Korsningens koordinater är 63.3139 21.6691Öppna länk i ny flik (länk till Google maps).
  • Kör rakt fram i 1,4 kilometer. Längs vägen finns en bom och en skylt som du passerar. Kör tills du kommer till en parkeringsplats (vänd höger).

Pilgrimsstigen

Stig med bark på-
Pilgrimsstigen.

Från parkeringsplatsen går en cirka 200 meter lång stig till Pilgrimskyrkan. Stigen börjar vid en gärdsgård. Tanken är att stigen ska förlängas ungefär 800 meter framåt från kyrkan. Längs den befintliga stigen finns med jämna mellanrum utplacerade träskyltar med  böner och psalmer.

Planka med texten Psb 524.
Skylt vid pilgrimsstigen.

En kyrka utan väggar och med himlen som tak

Pilgrimskyrkans altartavla är havet. Pilgrimsvandrare kan lägga stenar som plockats i naturen vid korsets fot varvid stenarna så småningom bildar en kulle av böner.

Pilgrimens altare och kyrksal

Altaret pryds av en oval fisk, som också berättar historien om området som är ett gammalt fiskevatten. Kyrksalen omges av trästolpar av olika höjd, som symboliserar lärjungarna.

Lyssna på psalmer och bibelverser

På träskyltarna finns QR-koder till inspelade psalmer. I skyltarna har bränts psalmnumror till psalmer i den evangelisk-lutherska kyrkan i Finlands psalmbok. Du kan välja att lyssna på svenska, finska eller engelska. Psalmerna har arrangerats och spelats in av musiker från Vasa.

I skyltarna har också bränts in förkortningar på bibelverser på svenska, finska och engelska. På skyltarna återkommer fisk-symbolen som också finns på altaret.

Kyrkan är byggd på talko av cirkulärt material

Pilgrimskyrkan och -stigen byggdes med talkokrafter under två dagar i september 2021. Byggnadsmaterialet var till stor del cirkulärt och kom från Vasa, Laihela, Korsholm, Malax och Vöra.

• Gärdsgården som finns i början av stigen är byggd av störar som donerats från Laihela och Lillkyro.
  • Altarbordets plankor har tagits tillvara från ett hus i Malax.
  • Kyrksalens bänkar och pelarna som omger kyrksalen är byggda av trästammar som stormar fällt i den närbelägna skogen.
  • Korset är byggt av höstörar.
  • Träskyltarna med psalmerna är gjorda av virke från gamla fiskelådor från Vörå och skyltarna med bibelverserna är gjorda på plankor från gamla potatislådor. Materialet symboliserar fisk och potatis, som vår Skapare har fött områdets invånare med.

Idén om en Pilgrimskyrka och -stig tog form då fastighetschef Kalle Pulkkinen och Mirjam Silvén, som är utbildad pilgrimsledare, möttes. Båda hade på varsitt håll haft tankar på att utveckla ett pilgrimsområde.

Altarområdet har planerats av arkitekt Marketta Kujala och retreatedare samt världsarvsguiden Mirjam Silvén. Två medlemmar från Replot församling har byggt och dekorerat altaret. Stigen har röjts av medlemmar i West Coast ATV samt frivilliga församlingsmedlemmar. Det är Mirjam Silvén som har planerat och bränt in texterna i psalmskyltarna. Kyrkostyrelsen bekostade projektet med 7 500 euro.

Området var tidigare ett fiskeläge för fiskare från Lillkyro. På området fanns tidigare Lillkyro församlings lägergård.

Parkering Parkering