Trefaldighetskyrkan

Röd tegelkyrka i nygotisk stil med högt torn med fyra kyrkspiror vid huvudingången. Ljusgrönt plåttak.

044 480 8461 vaktmästare

044 480 8460 vaktmästare-städare

900

Trefaldighetskyrkan är öppen tisdag–fredag klockan 13–15 och när det ordnas evenemang i kyrkan. Sommartid fungerar Trefaldighetskyrkan som vägkyrka och är då öppen tisdag–fredag klockan 9–17.

Trefaldighetskyrkan är Vasa svenska församlings och Vaasan suomalainen seurakuntas huvudkyrka. I kyrkan samlas man till gudstjänster, konserter och kyrkliga förrättningar.

Trefaldighetskyrkan är byggd år 1862. Den är ritad av C. A. Setterberg och representerar engelsk nygotik.

Den värdefullaste målningen i kyrkan är Albert Edelfelts år 1894 målade altartavla ”Herdarnas tillbedjan”. Till vänster om Herdarnas tillbedjan finns altartavlan ”Den heliga nattvardens instiftande” som är målad av R.W. Ekman 1861. På högra sidan har vi altartavlan ”Jesus gravläggning” som är målad av L. Sparre och blev färdig 1897.

Länk till undersida med foton och mera information om kyrkans historia

Kyrkan har en orgel med 45 stämmor (Marcussén & Son) och en kororgel med 4,5 stämmor (Ryde & Berg) samt en flygel och elpiano.

I kyrkan finns ett högklassigt ljudåtergivningssystem med mixer, induktionsslinga samt AV-utrustning. Kyrkan är utrustad med kameraövervakning.

Alla barn är välkomna till kyrkan!

Framme i kyrkan finns ett dopträd. I dopträdet hängs en duva för varje barn som döps i Vasa svenska och finska församling. Duvorna symboliserar fred, dopet och Den Helige Anden och duvans vita färg symboliserar oskuld och renhet. Trädet symboliserar församlingen.

Längst bak i Trefaldighetskyrkan finns en plats för barn med mjuka mattor, sittdynor och möbler i barnstorlek såsom stolar, bord och ett skåp som fungerar som altare. Där finns leksaker, böcker och målartillbehör.

Bra att veta

Det finns toaletter och handikapptoaletter i kyrkan. I anslutning till kryptan finns ett utdelningskök med kaffe- och matservis. Tilläggsuppgifter om utrustningen fås av vaktmästaren.

Det finns även ett så kallat brudrum i kyrkan. I kyrksalen är altargången tillgänglig för rörelsehindrade och det finns hiss i kyrkan.

Trefaldighetskyrkan ligger i kyrkparken. På ett för ändamålet reserverat område finns två parkeringsplatser för personalen, samt tre parkeringsplatser för rörelsehindrade.

Det finns en defibrillator i Trefaldighetskyrkans aula.

Det finns sammanlagt cirka 900 sittplatser i kyrksalen och på läktarna och 100 platser i kryptan i källarplanet.

Dop, vigsel och begravning

Trefaldighetskyrkan kan bokas för dop, vigsel och begravningar via församlingarnas pastorskanslier.

Länk till Vasa svenska församlings webbsida pastorskansliet
Länk till Vasan suomalainen seurakuntas webbsida kirkkoherranvirastoÖppna länk i ny flik
Länk till Vähänkyrön seurakuntas webbsida kirkkoherranvirastoÖppna länk i ny flik

Förfrågningar och bokningar

044 480 8403 Utrymmesbokning för konserter och evenemang via telefon vardagar kl. 13–15.

Länk till blankett för bokning av utrymmen

Hjärtstartare Hjärtstartare
Tillgänglig toalett Tillgänglig toalett
Hörselslinga Hörselslinga
Skötrum Skötrum
Lekhörna Lekhörna
Nästan tillgänglig plats Nästan tillgänglig plats
Parkeringsplats för funktionsnedsatta Parkeringsplats för funktionsnedsatta
Plats för barnvagn Plats för barnvagn
Toalett Toalett
Videokanon
Vit duk
Piano/flygel
Ljudanläggning
Dopfunt
Vaktmästare på plats

Evenemang

lö 27.4 kl. 10.00

Nationella veterandagens tvåspråkiga festgudstjänst

Tvåspråkig gudstjänst på nationella veterandagen. Nationella veterandagen firas årligen den 27 april. Dagen högtidlighålls för att hedra Finlands krigsveteraner samt som minne av att kriget tog slut och freden började. I år firas huvudfesten i Vasa.
sö 28.4 kl. 13.00

Högmässa

Vi firar gudstjänst med nattvard! Janne Hänninen håller avskedspredikan.
lö 4.5 kl. 19.00

Tvåspråkig eurovisions-mässa

Tvåspråkig eurovisions-mässa.
on 8.5 kl. 18.00

Musikskolans vårfest

Musikskolans elever och lärare uppträder.
to 9.5 kl. 13.00

Kyrkparken, 65100 Vasa

Högmässa med välsignelse av hjälpledare och fest för engagerade

Årets hjälpledare välsignas till sin uppgift. Efteråt tackfest för hjälpledarna och församlingens engagerade i stora församlingssalen.
sö 12.5 kl. 13.00

Högmässa

Vi firar gudstjänst med nattvard!
sö 19.5 kl. 10.00

Kyrkparken, 65100 Vasa

Tvåspråkig gudstjänst på De stupades dag

Tvåspråkig gudstjänst på De stupades dag.
lö 25.5 kl. 18.00

Psalmafton

Kom och sjung älskade psalmer!