Mat och prat

På den här sidan presenteras grupper för vuxna som inkluderar måltidsgemenskap av något slag samt föreläsning av olika föredragshållare.

Vuxensoppan

Vuxensoppan är en träffpunkt för vuxna. Vuxensoppan är tänkt som en kvällstund med möjligheter att skapa och öka gemenskapen i Sundom. Både män och kvinnor i olika åldrar och livsskeden – singlar som par – kan delta.

Kvällen inleds med soppa och kaffe. Efter samvaro delar en i förväg hemlig gäst med sig något ur sitt liv. Ingen förhandsanmälan behövs. Soppan kostar 5 euro.

Fredagskvällen kan kanske upplevas som en kväll då den som kommer från jobbet inte orkar med något mera den veckan. Men om man istället för att laga mat kan slappna av lite och efter det får fara och träffa trevliga medmänniskor, så kan det ge lite extra ork.

Kanske har barnen redan flyttat hemifrån eller blivit så stora att de klarar sig själva en stund. För någon kan det kännas bra att få fara iväg och bryta ensamheten. För inflyttade är det en möjlighet att träffa andra inflyttade och gamla ”byssbor”. Pensionärer är naturligtvis mycket välkomna med i Vuxensoppan – för de är ju minsann vuxna.

För den som inte bor i Sundom, men tycker det här låter intressant passar kvällsstunden också bra. Välkommen med ensam eller med en vän och ät kvällsmat och prata. Vuxensoppan ordnas några fredagar per termin i:

•  Sundom prästgård klockan 18–20.

Kontaktperson är Maria Zuglian.

Kyrkobröderna

Kåren ordnar lunch med föredrag kring något teologiskt eller annat intressant aktuellt tema och samvaro för män. Samlingarna inleds med en gemensam brödralunch.

Lunchen kostar 8 euro.

Syftet är att bland medlemmarna främja kristlig brödragemenskap till det inre livets fördjupande, samt samla lekmän till verksamhet, som avser att gagna församlingslivet. Nya medlemmar är välkomna med!

Kyrkobröderna träffas:

•  i stora församlingssalen på Skolhusgatan 28 varannan måndag klockan 12–13.45.

Ordförande är Tor-Erik Store, 044 336 2310 och sekreterare Björn Elfving, 040 045 5417.

Tag kontakt

diakonissa 80 %

Jag har en utbildning och bakgrund inom hälso- och sjukvården och har arbetat med personer i alla åldrar och med olika kulturella bakgrunder. Jag har lång erfarenhet att stödja människor i kris och jag vet att det finns ett hopp som bär igenom den mörkaste natt. Jag har arbetat inom diakonin sedan början av år 2020.

"Ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det" (Joh. 1:5)