Alskathemmet

Alskat lägergård

Mörkbrun tegelbyggnad. På gårdsplanen framför finns en hög klockstapel.

044 480 8480 lägergårdsföreståndaren

Det är aktiv verksamhet året runt på Alskathemmet. Lägergården lämpar sig – utöver för församlingarnas egen lägerverksamhet – utmärkt för olika retreater, kurser och festarrangemang.

Alskathemmets lägergård, ritad av arkitektbyrå Marja och Kari Kyyhkynen, ligger i Alskat i Korsholms kommun 15 km från Vasa centrum vid havsstranden nära Replotbron.

Bra att veta

I huvudbyggnaden finns ett kapell och en församlingssal, tillredningskök, klubb- och hobbyrum. I den stora salen finns ljudåtergivningssystem och AV-utrustning. Köket har kapacitet för 55 personer.

Intill huvudbyggnaden finns en separat byggnad för inkvartering, totalrenoverad 2016. I inkvarteringsbyggnaden finns 44 bäddplatser och 10 extra bäddplatser. Där finns även särskilda rum som är tillgängliga för rörelsehindrade och ändamålsenliga handikapptoaletter.

På tomten finns också en strandbastu som är byggd år 1998. Bastubyggnaden har en bastuavdelning (15 personer) och dessutom gillestuga och terrass. I anslutning till gårdsplanen finns simstrand, grilltak samt gräs- och bollplaner.

Fastigheten – huvudbyggnaden, inkvarteringsbyggnaden och bastun – är tillgängliga för rörelsehindrade.

Det finns en defibrillator i aulan i huvudbyggnaden.

Lägergården har en bra bilparkering. Fastigheten är utrustad med kameraövervakning.

Vasa kyrkliga samfällighets lägergårdar är rök- och alkoholfria. Förbuden berör hela lägergårdsområdet.

Boka Alskathemmet

Vasa kyrkliga samfällighets lägergårdar bokas direkt via lägergårdsföreståndarna. Ring till lägergårdsföreståndarna eller skicka mejl till lägergårdarnas e-postadresser. I bokningsärenden använd i första hand e-post.

Alskathemmet

Miikka Rautavirta
lägergårdsföreståndare
e-post: alskathemmet.vaasa@evl.fi

Österhankmo lägergård

Mika Ohvo
vik. lägergårdsföreståndare
e-post: osterhankmo.vaasa@evl.fi

Lägergårdspaket

Vi säljer också lägergårdspaket som inkluderar utrymme och måltider. Vi erbjuder fyra olika paket

• mötespaket
  • arbetshälsopaket
  • friluftspaket
  • bastupaket.

Länk till webbsidan med mer info om lägergårdspaketenÖppna länk i ny flik

Räddningsplan

Hjärtstartare Hjärtstartare
Tillgänglig plats Tillgänglig plats
Tillgänglig toalett Tillgänglig toalett
Hörselnedsatta har beaktats Hörselnedsatta har beaktats
Skötrum Skötrum
Parkering Parkering
Toalett Toalett
Kaffeservis
Matservis
Kök
Serveringskök
Bord med stolar
Wifi
Videokanon
Vit duk
Blädderblock
Piano/flygel
Ljudanläggning
Vaktmästare på plats
Bastu

Evenemang

ti 9.4 kl. 13.00 -15.30

Poesi och bildträffar

Poesi och bildträffarna är för dig som vill pröva på att uttrycka dig via målning, skrivning eller fotografering.
on 22.5 kl. 17.30

Föräldramöte, Alskat 1