Välkommen och bekanta dig med våra kyrkor

Våra kyrkor erbjuder en plats för stillhet. Det går lika bra att komma till våra kyrkor för gudstjänst som att besöka kyrkan för att bekanta sig med dess arkitektur eller för att be.

Kom och stilla dig inför Albert Edelfelts altartavla Herdarnas tillbedjan i Trefaldighetskyrkan, hitta Lennart Segerstråles fönstermålning där Jesus tvättar lärjungarnas fötter i Brändö kyrka, charmas av småkyrkan i Dragnäsbäck, förundras över den finländska modernistiska arkitekturen i Roparnäs kyrka, räkna trappstegen upp till Sundom kyrka eller bekanta dig med samfällighetens enda korskyrka som finns i Lillkyro.

Alla kyrkor är öppna vid gudstjänster och evenemang och vid övriga tidpunkter enligt överenskommelse. Trefaldighetskyrkan är dessutom öppen tisdag–fredag klockan 13–15. Sommartid fungerar Trefaldighetskyrkan som vägkyrka och är då öppen tisdag–fredag klockan 9–17.

Dop, vigsel och begravning

Våra kyrkor kan bokas för dop, vigsel och begravningar via församlingarnas pastorskanslier.

Vasa svenska församlings pastorskanslis webbsida
Vasan suomalainen seurakuntas pastorskanslis webbsidaÖppna länk i ny flik
Vähänkyrön seurakuntas pastorskanslis webbsidaÖppna länk i ny flik

Boka utrymme för konserter och evenemang

Våra kyrkor kan också bokas för evenemang och konserter. Dessa bokningar görs via Vasa kyrkliga samfällighets utrymmesbokningar per telefon, e-post eller via en elektronisk utrymmeshyrningsblankett

Telefonbetjäning vardagar kl. 13–15, tfn 044 480 8403.
e-post: vaasan.tilavaraukset@evl.fi

Boka utrymme via utrymmeshyrningsblanketten

Upptäckte du något som inte fungerar som det ska i våra utrymmen?

Via den här länken kan du göra en servicebegäran till någon av våra lokalerÖppna länk i ny flik