En berg, himmel och grönt landskap

Missionsprojekt

På denna sida kan du bekanta dig med det arbete som våra missionärer Christina och Andrey Heikkilä, Chamilla och Kristian Sjöbacka, Anna-Lena Särs och den kristna satellitkanal SAT-7 gör.

Christina och Andrey arbetar i Bolivia, Colombia och Venezuela, Chamilla och Kristian i Kenya och Anna-Lena i Senegal. SAT-7 syns i Mellanöstern och i Nordafrika.

Våra samarbetspartners är Finska missionssällskapet och SLEF. Genom att följa med i vår missionsblogg får du veta mera om vad är aktuellt i missionärernas arbete. (Bild: Hanna Londo).

Länkar till avsnitt längre ner på sidan

Våra missionärer

Sjöbackas

Chamilla och Kristian Sjöbacka.

Chamilla och Kristian har tidigare jobbat i Kenya under tiden 1993-2001 med sina barn. Nu är barnen vuxna, gifta och har egna familjer. De såg  då en möjlighet att tacka ja till kallelse att åka ut till Kenya för en insats igen.

Chamilla och Kristian fick kallelse av ELCK, den Kenyanska evangelsik lutherska kyrkan, att komma och arbeta inom "urban ministry". De jobbade först i Kisumu, västra Kenya. Kristian jobbade med musikundervisning och Chamilla med söndagsskolan.

I september Chamilla och Kristian Sjöbacka fick av den lutherska kyrkan kallelse att arbeta i Nairobi.

Flytten från västra Kenya till huvudstaden Nairobi betydde en flytt på 350 kilometer.

Kristian är installerad som präst i Uhuru Highway Lutheran Church som ligger centralt i Nairobi invid Uhuru Highway. Kristian prästvigdes i juni inom den lutherska kyrkan i Kenya (ELCK). Chamilla fortsätter dels med fältkassörskapet, dels med söndagsskolarbetet – nu från Nairobis horisont.

(Bild: Chamilla Sjöbacka)

Anna-Lena Särs

Anna-Lena Särs.

Anna-Lena Särs är med och utvecklar arbetet bland barn och unga i kyrkan. Tillsammans med sina senegalesiska kolleger är hon med och stöder församlingarnas förskollärare, söndagsskolläare och skiftskollärare inom både pedagogik, vardagsteologi, självförsörjning, kommunikation och ledarskap.

Inom det andliga arbetet finns stora utmaningar och kyrkan har begränsat med personal och ekonomiska resurser. Genom sitt arbete stärker Missionssällskapet kyrkans autonomi och administration samt utvecklar diakoni-, barn- och ungdomsarbetet.

(Bild: Finska Missionssällskapet)

Lutherska kyrkan i Colombia

Finska Missionssällskapet har arbetat i Colombia sedan år 1989. Vi stöder Colombias lutherska kyrka, som fokuserar på evangelisation, tillväxt, kristen fostran, teologisk utbildning samt att tjäna sårbara gemenskaper.

SAT-7

SAT-7 logo.

Satellit-tv-kanalen SAT-7 är det första och största kristna satellitnätverket i Mellanöstern och Nordafrika. SAT-7 kan via satellit föra ut det kristna budskapet till miljoner tittare som andra kristna medier inte når. Tv-kanalen är en trofast röst om Guds kärlek och hopp i Mellanöstern och Nordafrika. SAT-7 producerar innehåll för fem tv-kanaler och tre radiokanaler på tre olika språk: arabiska, turkiska och farsi. Programmen sänds i 25 länder i Mellanöstern och Nordafrika. I denna region har ca 90 % av hushållen satellit-tv. Ungefär 25 miljoner människor tittar på SAT-7:s program. SAT-7 gör även skolteveprogrammet My School för barn i flyktingläger.

Programmen ger andlig styrka och uppmuntran genom fyra satellitkanaler, dygnet runt, alla dagar.

Programutbud försöker behandla olika behov som folket i regionen har. SAT-7 framhåller värderingar som inte ofta visas på andra kanaler i Mellanöstern och Nordafrika - tolerans, kärlek och förlåtelse.

Genom programmen delas budskapet om att Guds förlåtelse och kärlek finns för alla. Genom att stöda SAT-7 stöder man kristna, som lever under svåra omständigheter.

Länk till satellit-tv-kanalen SAT-7:s webbsida

Vill du veta mera?

Som medlem i missionsringen får du kostnadsfritt församlingens missionstidning med aktuell missionsinformation samt missionärernas brev och rapporter per e-post eller whattsapp två gånger om året.

Missionstidning kommer ut vid midsommar och jul endast i digital form.

Meddela ditt namn, din adress och e-postadress till pastorskansliet:

pastorsexpedition.vasa@evl.fi

Du väljer själv om du stöder i förbön och/eller ekonomiskt.

Länk webbsida med mera information om stöd till missionsorganisationer

Ta kontakt

vik. ledare för missionsarbete och internationellt arbete
Hartmansgränden 6
65100 Vasa

Medlem i församlingens miljöteam.

ledare för missionsarbete och internationellt arbete
Hartmansgränden 6
65100 Vasa

Tjänstledig till och med 12.4.2024.