Roparnäs kyrka

Kyrka byggd av stora cementblock.

044 480 8462 vaktmästare

044 480 8463 vaktmästare-städare

550

Roparnäs kyrka är öppen vid evenemang och vid övriga tidpunkter enligt överenskommelse.

Roparnäs kyrka är ritad av professor Aarno Ruusuvuori och byggd 1964. Med sin minimalistiska arkitektur representerar kyrkan 1960-talets modernism.

Kyrksalen har en säregen, levande prägel, som på ett vackert sätt hör ihop med resten av byggnaden. Ljuset tittar in genom de högt belägna triangelformade fönstren direkt ner på altaret.

Kyrksalen har 350 sittplatser. I anslutning till kyrksalen finns det två församlingssalar med 120 respektive 100 sittplatser.

Kyrkan har en orgel med 23 stämmor (Kangasalan Urkutehdas) och piano finns i salarna. Kyrksalen har ljudåtergivningssystem med mixer och induktionsslinga.

Längst bak i kyrkan finns en plats för barn med mjuka mattor, sittdynor och möbler i barnstorlek såsom stolar, bord och ett skåp som fungerar som altare. Där finns leksaker, böcker och målartillbehör.

I byggnaden finns det även mångsidiga klubblokaler, diakonimottagning samt ett utdelningskök med kaffe- och matservis. Tilläggsuppgifter om utrustningen fås av vaktmästaren.

Länk till undersida med foton och mera information om kyrkans historia

Fastigheten är utrustad med kameraövervakning.

Parkering och ingång för rörelsehindrade på Mannerheimsvägen 2.

Det finns en defibrillator i Roparnäs kyrkas aula.

Dop, vigsel och begravning

Roparnäs kyrka kan bokas för dop, vigsel och begravningar via församlingarnas pastorskanslier.

Länk till Vasa svenska församlings webbsida pastorskansliet
Länk till Vasan suomalainen seurakuntas webbsida kirkkoherranvirastoÖppna länk i ny flik
Länk till Vähänkyrön seurakuntas webbsida kirkkoherranvirastoÖppna länk i ny flik

Räddningsplaner

Förfrågningar och bokningar

044 480 8403 Utrymmesbokning för konserter och evenemang via telefon vardagar kl. 13–15.

Länk till blankett för bokning av utrymmen

Hjärtstartare Hjärtstartare
Tillgänglig plats Tillgänglig plats