Valdeltagandet i Vasa hittills lägre än år 2018

Efter tredje förhandsröstningsdagen i församlingsvalet har 329 personer förhandsröstat i Vasa svenska församling. Det är totalt 3,2 procent av de röstberättigade. I valet år 2018 var förhandsröstningsprocenten 3,6 efter den tredje förhandsröstningsdagen.

Valconteinern.jpg

På Vasa torg finns en valconteiner som är öppen ännu på fredag och lördag 11–12.11 klockan 10–17.

Vasa svenska församling har 10 411 röstberättigade medlemmar. Röstningsaktiviteten så här långt är inte direkt jämförbar med valet för fyra år sedan eftersom förhandsröstningsplatserna inte är de samma. I valet 2018 blev den totala röstningsprocenten 10,5. Då röstade knappt hälften på förhand.

Kyrkoherde Mikael Forslund har varit valfunktionär i Gerby S-market, Prisma Liselund och på pastorskansliet. Av dessa ställen var det flest röstande i Gerby.

– Många har sagt att det är bra service av församlingen att komma ut där mänskor rör sig så att de kan förhandsrösta samtidigt som de sköter sina andra ärenden. Det går också enkelt att rösta när man bara behöver ha med sig ett identitetsbevis. Körkortet duger bra, säger Forslund.

Förhandsröstningen fortsätter på fredag och lördag

Förhandsröstningen fortsätter ännu på fredag och lördag. På fredag kan man rösta vid Prisma i Liselund klockan 11–18 och på både fredag och lördag vid pastorskansliet klockan 9–18 och i en valcontainer på Vasa torg klockan 10–17.

– Vi märker också att röstningen är beroende av vädret. De dagar den här veckan när det har varit sämre väder har inte så många begett sig ut för att förhandsrösta. Men jag hoppas att många ännu passar på att rösta under de sista förhandsröstningsdagarna eller att man går och röstar på den egentliga valdagen. För en del är det säkert en tradition att spara röstandet till valdagen, precis som när det är riksdagsval eller presidentval, säger Forslund.

Egentliga valdagen 20 november

Den egentliga valdagen är söndagen den 20 november. Då har Vasa svenska församlings medlemmar möjlighet att rösta i Trefaldighetskyrkan klockan 11–20.

Vem får rösta?

Rösträtt har alla som antecknats som medlemmar i Vasa svenska församling senast 15.8.2022 och som fyller 16 år senast på valdagen. I Vasa svenska församling väljs 14 medlemmar till gemensamma kyrkofullmäktige och 14 medlemmar till församlingsrådet. Kandidaterna hittas va webbsidan församlingsvalet.fi och på Vasa svenska församlings webbsida.

Länk till webbsidan församlingsvalet.fiÖppna länk i ny flik

Länk till Vasa svenska församlings webbsida med presentation av kandidaterna i församlingsvalet

2022-11-11 08:54:00.0