Kakor (cookies)
Kakor (cookies)Öppna länk i ny flik
Godkänd av församlingsrådet 24.1.2019
Vasa svenska församlings kommunikationsstrategi 2019–2020 (pdf)Öppna länk i ny flik
1. Introduktion
2. Kommunikationen i församlingens strategi
3. Principer och mål för församlingens kommunikation
4. Församlingens kommunikationsarbete
5. Trender inom kommunikation och media
Församlingsrådet tillsatte 13.6.2018 en arbetsgrupp för att utarbeta en kommunikationsstrategi för Vasa svenska församling. Denna kommunikationsstrategi ger allmänna mål för kommunikationen, kartlägger nuvarande arbetssätt och kanaler, beskriver allmänna trender inom kommunikation och media, visar på utvecklingsbehov inom församlingen samt fastställer tidtabeller, ansvarspersoner, utbildningsbehov och uppföljning av strategin. Tyngdpunkt ligger på den externa kommunikationen, och dess syfte är att lyfta fram förändringar som utvecklar och förbättrar församlingens kommunikation.
I församlingens allmänna strategi för 2016–2020 ingår kommunikationen som ett av församlingens tyngdpunktsområden. Om kommunikationen konstateras (något förkortat):
a. Vi utarbetar principer för församlingens kommunikation.
b. Vi är aktiva på de sociala medierna. Anställda, förtroendevalda och frivilliga erbjuds utbildning, och vi formar en hållbar strategi för hur församlingens sociala nätverkande byggs upp och underhålls.
c. Vi fortsätter prenumerera på Kyrkpressen till alla församlingsbor. *
d. Vi är en församling som tydligt tar ställning och engagerar sig i vardagsdebatten för kristna värderingar.
I den allmänna strategin konstateras också att medlemmen ska vara i centrum för all verksamhet; det är alltså medlemmen som är i centrum också för församlingens kommunikation.
I sin kommunikation utgår församlingen från följande principer:
Målen för församlingens kommunikation är:
Församlingen har inte tidigare haft en fastställd kommunikationsstrategi. Däremot finns det en strategi för sociala medier och en kriskommunikationsplan för samfälligheten. På en övergripande nivå finns kommunikationsplanen för den evangelisk-lutherska kyrkan.
Arbetsredskapen för kommunikationen är bland annat:
a. Webbsidan (förnyades 27.11.2018)
b. Intranät (för anställda)
c. Sociala medier (Facebook, Instagram, Youtube)
d. Trycksaker (terminsbroschyrer, sommarbilagan Kyrknytt, sektorernas egna trycksaker)
e. Anslagstavlor
f. Kyrkpressen *
g. Information och annonser på andra aktörers plattformar (t.ex. evenemangskalendrar, Vasabladet, Vega Österbotten, Kyrkpressen)
Kommunikationsarbetet har utvärderats via Meltwater, Suomen online tutkimus, Google analytics, Facebooksstatistik, frågeformulär och en enkät bland anställda.
Församlingen har en anställd informatör (75 procent).
Utvecklingen inom kommunikation och media har varit, är och kommer troligen att vara omvälvande. Digital kommunikation – och speciellt då utvecklingen inom de sociala medierna – har i grunden förändrat inte bara vårt sätt att kommunicera utan också lett till förändringar i livsstil och annan social interaktion. I utarbetandet av denna kommunikationsstrategi är följande trender viktiga utgångspunkter:
1. Tyngdpunkter och utveckling
2. Digital kommunikation
3. Tryckta medier
4. Ansvarspersoner
5. Utvärdering
Församlingens kommunikationsstrategi är inte bara ett instrument för analys och formulering av mål och principer; den är också vägledning för hur församlingens kommunikation ska utvecklas och vilka tyngdpunkterna är. Utgående från församlingens allmänna strategi och resonemanget ovan definierar vi följande utvecklingsområden:
a. Den digitala kommunikationen prioriteras och satsningen på de sociala medierna stärks. Församlingen prövar frimodigt nya sätt att kommunicera, allt fler involveras i kommunikationen och det andliga arbetet på webben ökar.
b. Eftersom prenumerationen på Kyrkpressen till församlingsmedlemmarna upphör vid årsskiftet 2018–2019 söker vi nya sätt att arbeta med de tryckta medierna. Vi skapar nya kanaler och arbetssätt, samtidigt som vi är beredda att omprioritera hur resurserna fördelas.
c. Vi definierar ansvarspersoner och former för utvärdering.
Församlingen har medlemmen i fokus, och för frimodigt ut sitt budskap. Det betyder också att församlingen är synlig där medlemmarna finns. Via församlingens webbsida och sociala medier kan vi förmånligt och synligt få ut församlingens budskap och aktuell information. Vi beaktar att olika läsare föredrar olika medier och därför finns samma material på flera ställen, men så att det är anpassat till den specifika kanalen och målgruppen. Den digitala kommunikationen är högt prioriterad i församlingen, och vi reagerar snabbt på förändringar i medievanor.
a. Webbsidan förnyades i november 2018. Målet är att den ska vara aktuell och lättillgänglig, både till form och innehåll. Under en övergångsperiod räknar vi med att webbplatsen kräver mera arbete av de anställda.
b. Tyngdpunkten i församlingens arbete inom den digitala kommunikationen förläggs allt mera till de sociala medierna. Målet är att nå alla medlemmar, speciellt de som inte är kyrkligt aktiva. För att nå målet behöver vi ramar för arbetet i de sociala medierna:
När prenumerationen av Kyrkpressen upphör uppstår ett tomrum i kommunikationen mellan församlingen och dess medlemmar. Församlingen har annonserat om gudstjänster och större evenemang varje vecka i Kyrkpressen. Det har framförts önskemål om att någon form av material borde produceras för att kompensera bortfallet av Kyrkpressen. En aspekt är att medlemmarna via Kyrkpressen har fått information om vad som händer i övriga delar av Borgå stift.
Bortfallet av Kyrkpressen bör därför kompenseras, samtidigt som vi ser över församlingens övriga arbete med tryckta medier:
Kyrkoherden har det övergripande ansvaret för församlingens informationsverksamhet (KO 7:9) och ansvarar i sista hand för allt material som församlingen publicerar.
Informatören har det övergripande ansvaret för det praktiska arbetet inom kommunikationen, vilket omfattar:
Informatören drar tillsammans med anställda och frivilliga upp riktlinjer för innehållet i olika plattformar och utbildar personalen i användningen av tekniska verktyg. Informatören koordinerar fördelningen av ansvarsveckor i sociala medier.
Till sektorsansvarigas uppgifter hör att:
Till alla anställdas uppgifter hör att:
Eftersom utvecklingen inom media och kommunikation är snabb, behöver utvärderingen av kommunikationsarbetet vara kontinuerlig och regelbunden. I utvärderingsarbetet används i huvudsak samma instrument som tidigare (se punkt 4 under rubriken Allmänt). Församlingen ska snabbt kunna reagera på faktorer som kommer fram i utvärderingarna, och inom ramarna för kommunikationsstrategin vara beredd att omprioritera arbetssätt och prioriteringar.
Kommunikationsstrategin utvärderas och revideras med två års mellanrum eller vid behov tidigare.
* Församlingsrådet beslöt 16.5.2018 § 71 att församlingen slutar prenumerera på Kyrkpressen till medlemmarna fr.o.m. 1.1.2019.
Vasa svenska församlings kommunikationsstrategi 2019–2020 (pdf)Öppna länk i ny flik
Kakor (cookies)Öppna länk i ny flik