Skolhusgatan 26–28

Gråbrunt stenhus invid en gata. Rönnbärsträd i förgrunden.

Skolhusgatan 26–28, 65100 Vasa

044 480 8424 vaktmästare

140

I församlingsgården på Skolhusgatan 26–28 finns två församlingssalar: stora och lilla församlingssalen. I källaren finns ett litet förrättningskapell.

Stora församlingssalen

Stora församlingssalen på Skolhusgatan 28 används främst för församlingarnas egna verksamhetsformer. I salen finns flygel, ljudåtergivningssystem, induktionsslinga och videoprojektor. Där finns 140 sittplatser. Salen har förbindelse till ett tillredningskök. Stora församlingssalen är tillgänglig för rörelsehindrade via innergården med infarten vid Skolhusgatan 26.

Länk till webbsida om Stora församlingssalen

Lilla församlingssalen

Lilla församlingssalen på Skolhusgatan 26 lämpar sig för minnesstunder och olika sammankomster. I salen finns 40 sittplatser. I utrymmet finns ett litet serveringskök och piano. Tilläggsuppgifter om utrustningen fås av vaktmästaren.

Länk till webbsida om Lilla församlingssalen

Förrättningskapellet

Förrättningskapellet i källarvåningen vid Skolhusgatan 28 lämpar sig för vigslar och dop. I kapellet finns ett piano. Där finns 50 sittplatser.

Historia

Den gamla delen av byggnaden på Skolhusgatan 26 är ritad av Arkitektbyrå Harmia & Backman och byggd år 1956. Den nya delen på Skolhusgatan 28 och Vasaesplanaden 3E är ritad av Arkitektbyrå A. Nurminen och byggdes 1978. Byggnadskomplexet totalrenoverades 1998 och 2003.

Fastigheterna är utrustade med kameraövervakning.

Dop, vigsel, begravning

Lilla församlingssalen och förrättningskapellet kan bokas för dop, vigsel och minnesstunder via församlingarnas pastorskanslier.

Länk till Vasa svenska församlings webbsida pastorskansliet
Länk till Vasan suomalainen seurakuntas webbsida kirkkoherranvirastoÖppna länk i ny flik
Länk till Vähänkyrön seurakuntas webbsida kirkkoherranvirastoÖppna länk i ny flik

Räddningsplan

Förfrågningar och bokningar

044 480 8403 Utrymmesbokning för konserter och evenemang via telefon vardagar kl. 13–15.

Länk till blankett för bokning av utrymmen

Tillgänglig plats Tillgänglig plats
Tillgänglig toalett Tillgänglig toalett