Mia och Matilda provbakade stiftets jubileumsbakelse

Det doftar ljuvligt och hörs ett muntert och hemtrevligt sorl från köket hemma hos Mia Jåfs i Sundom. Mia och dottern Matilda fick i uppdrag att provbaka Borgå stifts 100-årsjubileumsbakelse för Kyrknytt.

M och M bakar webb.jpg

Vintervarianten av Borgå stifts jubileumsbakelse är täckt med chokladganache och dekorerad med torkade tranbär och kanderade apelsinskal. För att vara glutenfri är kakan riktigt god konstaterar Matilda och Mia Jåfs.

När jag stiger in i det varma köket en kall vinterdag är kakbottnen redan klar och står och svalnar på arbetsbordet.

– Det gick snabbare än vi trodde att baka bottnen, säger Mia Jåfs.

– Den var superlätt att göra, speciellt med tanke på att den är glutenfri, tillägger Matilda Jåfs.

Matilda är på besök i Sundom och har gjort bottnen och en chokladganache som kommer ovanpå. Mia har förberett kanderade apelsinskal till dekorationen.

Kanderade apelsinskal på ett fat.
Mia har förberett kanderade apelsinskal.

Smeten är glutenfri och innehåller riven morot som gör den saftig. Kanel och kardemumma som också ingår sprider väldoft i hela huset.

Riven morot, ägg, glutenfritt mjöl och sirap på ett bord.
Ingredienserna till vinterversionen av jubileumsbakelsen.

Med ett tjoff svänger Mia upp kakan på ett fat och Matilda tar sig an garneringen. Hon brukar mest göra efterrätter som till exempel crème brûléer eller tårtor som har något extra i sig.

En kaka på ett fat, formenlyfts av.
Med van hand svänger Mia upp kakbottnen på ett fat.

– För mig är bakning terapi och jag slappnar av då jag bakar, säger Matilda.

För mig är bakning terapi och jag slappnar av då jag bakar.

Hon får inspiration till bakning från Instagram, ett favoritkonto är Camilla Hamids konto.

– Skillnaden mellan min och Matildas bakning är att hon gör allt från grunden. Jag köper till exempel vaniljsåsen till mina pajer men Matilda kokar såsen själv, säger Mia.

Också dekoreringen går i en handvändning. Matilda brer ut chokladganachen och strör på de hackade, torkade tranbären och kanderade apelsinskalen.

Choklakräms bres ut på en kaka.
Matilda sköter dekoreringen.

Marthornas recept

Receptet till jubileumsbakelsen är framtaget av Marthaförbundet och bakelsen går att variera enligt årstid. Toppingen på vårversion är chrunch och kanderad morot, sommarversionen har färska bär och höstbakelserna är dekorerad med äppel och tjinuski.

Vi bakade vintervarianten. Från receptet framgår inte exakt hur bakelserna ska se ut så Mia och Matilda fick fria händer och valde att göra en kaka som skärs i lämpliga bitar.

När det blir dags att provsmaka ber jag Mia och Matilda att ge varsitt vitsord på skalan 1–5.

– Jag ger 4 poäng. Tranbären och apelsinskalen tillför sötma, i sig är kakan inte så söt men med dem ovanpå blir den god, konstaterar Mia.

– Jag ger 3 poäng, jag tycker inte om dekorationen men kakbottnen och chokladen är goda, säger Matilda.

Jubileumsbakelsen fick skolvitsordet 3,5/5

Jubileumsbakelser på kyrkkaffet 5.2

I samband med biskopsvisitationen, efter festmässan 5.2 klockan 13 i Trefaldighetskyrkan, bjuder församlingen på kyrkkaffe med jubileumsbakelsen som tilltugg. Här nedan finns receptet på vinterbakelserna. Alla smakvarianter av receptet och en video med biskop Bo-Göran Åstrand som bakar bakelsen hittas på Borgås stifts  jubileumswebbsida.

Länk till Borgå stifts jubileumssida med revept på jubileumsbakelsen och en video av biskop Bo-Göran Åstrand som bakarÖppna länk i ny flik

Borgå stifts 100-årsjubileumsbakelse – vinterversionen

Botten
1 tårta, 12 portioner
2 st (3dl) riven morot
2 ägg
2 dl socker
1 dl olja
2 dl glutenfri mjöl
2 tsk kanel
½ tsk kardemumma
1 tsk bakpulver

Smöra en form och mjöla med glutenfritt mjöl. Värm ugnen till 175 grader.
Vispa ägg och socker vitt och poröst. Tillsätt olja och riven morot.
Blanda alla torra ingredienser i en skild bunke, och rör försiktigt i äggblandningen.
Grädda på nedre falsen i ugnen, på 175 grader i cirka 35 minuter. Låt svalna en aning innan du tar den ur formen.

Fyllning 4 – Vinter: Chocklad-apelsin
130 g mörk eller vit choklad
1 dl grädde (laktosfri)
1 dl torkade tranbär
Bryt chokladen i mindre bitar i en skål. Koka upp grädde och häll över chockladen. Rör om till en jämn smet.
Låt chockladen svalna tills den tjocknat.
Häll över kakan, och toppa med torkade tranbär.

Kanderade apelsinskal
2 apelsiner
1 ½ dl socker
2 dl vatten
1 msk ljus sirap

Skala apelsinerna. Se till att det vita från apelsinen inte kommer med, det ger besk smak!
Koka skalen i 5 minuter, sila av och upprepa tre gånger.
Koka sedan socker, vatten och sirap i en kastrull till en lag. Tillsätt skalen och låt koka på låg värme i 15 minuter tills lagen satt sig på skalen. Låt svalna.
Lyft upp skalen, vänd i socker och låt torka 2–3 timmar.

Chokladkaka dekorerad med torkade tranbär och bitar av kanderade apelsinskal.
Kakan är klar!
En bit av en chokladkaka på ett fat.
Jubileumsbakelsen är klar för servering.

Text: Johanna Backholm
Foto: Johanna Backholm, Mia Jås, Matilda Jåfs

Artikeln har ingått i Kyrknytt 1/2023.

2023-02-02 15:14:32.0