Barn och unga, andlig fördjupning och musik i topp i omröstningen på Konstens natt – barnen önskade mjukisdjur

Vuxna fick rösta om tyngdpunkter och barnen om nya leksaker till kyrkornas lekplatser på Kosnetns natt.

Träpärlor i glasburkar med olika texter på.

Omröstningen om tyngdpunkterna i början av kvällen.

På Konstens natt frågade vi vad församlingen ska hålla på med i framtiden.

Över en fjärdedel tyckte att kyrkan ska fokusera på verksamhet för barn och unga, 19 procent gav sin röst för andlig fördjupning och 18 procent tyckte att musikverksamheten är viktig.

Det fanns sex alternativ och varje röstande fick totalt sex pärlor att fördela i burkarna. Ett 100-tal personer röstade.

Vilken verksamhet församlingen ska hålla på med i framtiden? Så här föll rösterna:

Verksamhet Procent
Barn och unga 27
Andlig fördjupning 19
Musik 18
Hjälpverksamhet 15
Vuxna och äldre 14
Mission och internationellt arbete 7

Med den lekfulla omröstningen ville vi höra hurdan kyrka Vasaborna önskar sig och lyfta höstens församlingsval. Temat för församlingsvalet är Tror, hoppas, älskar. Till temat hör också tre nationella valbudskap: Vi skapar framtiden nu, Tillsammans mot ensamheten och Medkänslans röst i vår framtid.

Bekanta dig med församlingsvalets budskap på församlingsvalets webbsidaÖppna länk i ny flik

Barnen önskade mjukisdjur till kyrkornas lekplatser

Barnen hade möjlighet att rösta på vilka nya leksaker som ska införskaffas till kyrkornas lekplatser. 70 barn röstade och klar favorit var mjukisdjur. På andra plats kom olika nallar. Bland deltagarna lottades ett 50 euros presentkort till en leksaksaffär. Vinnare blev Venla Välimäki. Vinnaren har kontaktats. Grattis till Venla och tack till alla barn som deltog

2022-08-16 10:42:00.0