Sundom kyrka är öppen på Alla helgonsdagskvällen

I år kan den som besöker gravgården i Sundom på Alla helgonsdag samtidigt få något varmt att dricka. Kyrkan är öppen klockan 17–19 och där finns servering, möjlighet för enskilt samtal och lugn musik.

DSC_8998.jpg

Kaplan Malin Lindblom och diakon Kerstin Borg finns på plats i Sundom kyrka på Alla helgonsdag klockan 17–19.

Initiativet till den öppna kyrkan kom från kaplan Malin Lindblom som tänkt på saken i flera år, i samband med att hon tänt ljus på gravgården tillsammans med sina barn.

– Många gånger har det uppstått spontana samtal. Istället för att stå ute i regn och kyla kan samtalen nu även föras inomhus, antingen som enskilda samtal eller i gemenskap med andra, säger Malin.

På plats i kyrkan finns Malin, diakon Kerstin Borg och frivilliga som hjälper till med serveringen.

– För en del är sorgeprocessen ny och man kanske har frågor om den. Men många har inte längre sorgen på ytan utan kommer för att man vill minnas sina kära, säger Kerstin.

Alla helgonsdagen är viktig

Både Kerstin och Malin tror att det kan finnas ett behov att få komma in och stilla sig. Alla helgonsdagshelgen är viktig och traditionen att gå till graven och tända ljus är stark.

– Det finns säkert många, som när de varit och tänt ett ljus på gravgården, endast har ett tomt hem att återvända till. Nu kan man komma till kyrkan och dricka en kopp kaffe och kanske minnas de döda tillsammans med andra, säger Malin.

Klockan 18–18.20 blir det flöjtmusik av Salla Knif i kyrkan. I övrigt kan man sitta och njuta av tystnaden i kyrksalen. I serveringsrummet finns kaffe och te och där kan man samtala med andra eller njuta av varm dryck i lugn och ro.

Den som önskar kan få prata enskilt med Malin eller Kerstin i sakristian.

– Jag hoppas att människor hittar in för att dricka kaffe, prata, lyssna på musiken, ler Malin.

Thu Nov 03 07:00:00 EET 2022