Församlingens adventskalender pryds av fredsduva

Vasa svenska församling delar för första gången i år ut en adventskalender. Utdelningen av kalendern inleddes under församlingsvalets förhandsröstningsvecka, då alla som röstade fick en kalender. Utdelningen fortsätter på valdagen 20.11 i Trefaldighetskyrkan. Från och med söndag 20.11 kan kalendern också hämtas från församlingens utrymmen och pastorskansliet. Den delas också ut i församlingens grupper.

Hanna-Riikka Heikkilä joulukalenterin kuvittaja. Kuva Marjaana Malkamäki, Kirkko ja kaupunki.png

Hanna-Riikka Heikkilä har illustrerat adventskalendern. Foto Marjaana Malkamäki, todningen Kirkko ja kaupunki.

Adventskalendern är ett samarbete med församlingarna i huvudstadsregionen som delar ut kalendern redan för sjunde gången. Också Åbosförsamlingarna och Vaasan suomalainen seurakunta deltar i satsningen.

Kalenderns pryds av en fredsduva som bär en grankvist i sin näbb. Det är illustratör Hanna-Riikka Heikkilä som gjort den. Hon är också känd som mönsterdesigner för märket Papu Design.

– Jag ville göra en kalender som man gärna har framme och som inte är för traditionell eller kyrklig. Det blev till slut en stor fågel, som också är ett bekant motiv från mina tidigare arbeten. I fågelbilden finns såväl vänlighet och sympati som naivitet. Fågeln är en budbärare för godhet och hopp, säger Heikkilä.

För Heikkilä kändes uppdraget att illustrera adventskalendern betydelsefullt. Hon har inte tidigare gjort illustrationer för kyrkan, men församlingarnas julkalender var ändå bekant från förut.

– Det är en underbar gest av kyrkan att ge en gåva som räcker en hel månad, en gåva som ger möjlighet att stanna upp inför det egna livet en liten stund varje dag.

– Eftersom jultiden i övrigt är så stressig och full av press ville jag göra kalenderns visuella utformning så lugn och avskalad som möjligt. Förhoppningsvis kan kalendern hjälpa oss att stanna upp en stund inför det allra viktigaste.

Texter av Katarina Gäddnäs

I varje kalenderlucka finns en kort text. De svenska texterna är skrivna av författaren och sjukprästen Katarina Gäddnäs.

– Jag ville försöka förmedla nåd i prestationskraven kring jul. Att julen är en gåva och möjlighet, att den skulle kunna vara mera avslappnad, handla mera om det inre än det yttre, säger Gäddnäs.

Hon skrev texterna redan i somras vid en sommarstuga i Mariehamns skärgård.

– På ett sätt är det lättare att få syn på vad julen betyder med lite distans. Gud blev människa, och vi är kallade att bli detsamma, mer mänskliga.

Katarina Gäddnäs säger att det är viktigt att också social hållbarhet och andlig hållbarhet ingår i en hållbar livsstil.

– Om vi lever mer medvetet gällande vår ork och våra själsliga krafter så orkar vi också göra klokare val för miljön. Jag hoppas att läsaren skall få en varm hälsning med varje lucka som öppnas, kanske en utmaning eller en tanke som får en att stanna upp och förundras eller tänka efter.

Kalendern publiceras också i sociala medier

Vasa svenska församlings adventskalender publiceras också på församlingens Facebooksida och på Instagram Stories.

Helsingforsförsamlingarnas adventskalender har årligen samlat stor läsarrespons. Ifjol fick kalendrarna tack för bland annat glädje och humorn i luckorna. Kalendern skapar också gemenskap. Man kan öppna luckorna tillsammans inom familjen, på jobbet, serviceboendet eller sociala medier.

2022-11-16 11:02:00.0