Sjung Hosianna, ät julgröt och pyssla till julen – första advent är en glädjefest

I Vasa svenska församling firas familjegudstjänst med efterföljande julgröt och julpyssel både i Sundom och i Trefaldighetskyrkan på första advent 27.11. På båda tillfällena samt i högmässan i Dragnäsbäcks kyrka klockan 11 sjunger vi Hosianna och tänder det första adventsljuset. Första söndagen i advent är en av de helger som samlar allra mest människor till kyrkorna.

Hand som tänder första ljuset i en adventsljusstake.

Foto: Aarno Ormio, Kyrkans bildbank.

Familjegudstjänsten i Sundom kyrka 27.11 börjar klockan 10. Där medverkar skolkören och Sundomkören, Steve Johnson på trumpet och kantor Monica Heikius. Präst är Malin Lindblom. Efteråt blir det julgröt och skinksmörgås samt julpyssel i Sundom prästgård.

I Trefaldighetskyrkan 27.11 klockan 13 förgylls familjegudstjänsten med sång av barn samt Vasa kyrkokör. Dirigenter är kantorerna Karolin Warg och Dan Andersson, präst är Mikael Forslund. Efter gudstjänsten serveras julgröt och smörgås i Kryptan och sedan blir det julpyssel. Man kan göra julkort, änglar, tomtar och en minikrubba.

– Vi har förberett advents- och julpyssel som passar för hela familjen, det finns något för alla, säger Heidi Mäkelä, ledare för kristen fostran.

I Dragnäsbäcks kyrka 27.11 klockan 11 medverkar prästen Anders Lundström, kantor Karolin Wargh samt Sångargillets seniorkör.

I advent väntar vi på Jesus

Första söndagen i advent handlar om hur Jesus rider in i Jerusalem. Folket hälsade honom välkommen som en jordisk härskare men han kom ödmjuk ridande på en åsna. Då Jesus kom inridande ropade folket Hosianna som betyder Hjälp oss, rädda oss. Därifrån kommer också seden att på första advent sjunga psalmbokens första psalm Hosianna.

– Första advent är en ljus och en glad högtid. När det känns som mörkast får vi komma ihåg att vi inte är ensamma. Jesus kommer med budskapet om att freden och försoningen till sist kommer att segra, säger kyrkoherde Mikael Forslund.

– Hoisannapsalmen är också en fredssång och Jesus kommer till oss för att sprida ljus och hopp i världen, fortsätter Forslund.

Seden med adventsljusstaken kom till Finland från Sverige på 1900-talet. Ljusen symboliserar att ljuset vinner över mörkret och ljuset blir starkare för varje söndag då ett nytt ljus tänds.

Julgran och altartavla i en kyrka.
Julgranarna pryder kyrkorna från första advent till trettondagen.

I Vasa kyrkliga samfällighets kyrkor tas julgranarna in till första advent och de pryder kyrkorna till och med trettondagen. I de flesta kyrkor är det nuförtiden plastgran som gäller, men i Trefaldighetskyrkan och Lillkyro kyrka finns naturgranar som har vuxit i Petsmoskogen.

I kyrkorna finns också församlingens adventskalender som man kan ta med sig hem. Texterna är skrivna av Katarina Gäddnäs och illustrationerna är gjorda av Hanna-Riikka Heikkilä. Kalendern vill förmedla en nåd kring prestationskraven på vår vandring mot julen.

2022-11-23 08:46:00.0