De vackraste julsångerna sprider julstämning i fyra olika kyrkor under en dryg vecka

De vackraste julsångerna klingar denna jul för 50:e gången runtom i Finland. Ett av Finlands största, årliga musikevenemang har blivit en jultradition som är älskad i hela landet, också i Vasa svenska församling. I år ordnar församlingen fyra sångtillfällen, varav första hålls 10.12 klockan 18 i Trefaldighetskyrkan.

Text: De vackraste julsångerna. kom med och sjung!

– Till sångtillfället i Trefaldighetskyrkan har vi år valt sånger som jag tror att de flesta känner till och som är lätta att sjunga med i. Det är traditionella, centrala verk som hör till julen, säger kantor Dan Andersson.

Utöver allsången framför också Vasa kyrkokör, Wasa bygdekör och QuinnTon julsånger i Trefaldighetskyrkan. De vackraste julsångerna i Trefaldighetskyrkan brukar vara församlingens populäraste sångtillfälle och lockar mellan 450 och 700 personer varje år.

Söndag 11.12 klockan 11 blir det högmässa med De vackraste julsångerna i Dragnäsbäcks kyrka. Alla sånger i högmässan kommer från De vackraste julsångerna sånghäftet och det blir också mera sång än vanligtvis på en högmässa.

Skilt sångtillfälle för barnfamiljer

Torsdag 15.12 klockan 18 ordnas De vackraste julsångerna för barnfamiljer i Brändö kyrka. Där uppträder barnkörerna Jump&Joy och Gerby-Mickarna samt PopUp-kören JUL med tio sångglada damer. Dirigent Karolin Wargh berättar att alla körer ser väldigt mycket fram emot tillfället.

– Det blir både körsång, växelsång mellan körerna och församlingen samt solouppträdanden av barnkorister, säger Wargh.

PopUp-körens medlemmar har uppskattat möjligheten att öva några gånger inför uppträdandet och inte behöva binda sig för en längre tid.

– Sångarna är väldigt positiva och vi har en jättebra anda i vår tillfälliga kör, säger Wargh.

De vackraste allsångerna avslutas med sångtillfället i Sundom kyrka 18.12 klockan 18. Där medverkar Sundomkören och Liam Gädda med solosång.

De vackraste julsångerna stärker allsångstraditionen, som är en del av den finländska kulturen och församlingslivet. Att sjunga tillsammans – eller bara att delta som lyssnare – gör att den gemenskapen växer.

De vackraste julsångerna gör gott!

De vackraste julsångerna är utöver julens musikevenemang även en av Finlands största välgörenhetskampanjer eftersom det på tillfällena samlas in kollekter för Finska Missionssällskapets arbete för att försvara de allra svagastes rättigheter. Med hjälp av insamlingen De vackraste julsångerna arbetar Finska Missionssällskapet för att minska fattigdomen, för ökad rättvisa och ett människovärdigt liv. Under de senaste åren har den årliga insamlingen inbringat ungefär en miljon euro i hela landet.

Vasa svenska församling samlade år 2021 in 1 100 euro via De vackraste julsångerna. Innan coronapandemin, julen 2019, uppbars över 4 1000 euro i kollekt på De vackraste julsångerna i Vasa svenska församling.

Länkar

Länk till Finska missionssällskapets webbsida de vackraste julsångernaÖppna länk i ny flik

Länk till Vasa svenska församling webbsida med information om julens evenemang

2022-12-07 10:45:00.0