David gillar att pyssla med ord och bokstäver

David Forsblom är ordsnickaren bakom de bildkryss som Kyrknytt börjar publicera från och med år 2023. Nu finns korsordet också på webben.

David Forsblom webb.jpg

David Forsblom är mannen bakom korsorden i Kyrknytt. Själv föredrar han att lösa sudokun, eftersom det blir så mycket ord och bokstäver både på jobbet och med kryssen han producerar.

David Forsblom har konstruerat korsord sedan 2014 och uppskattar att han redan hunnit göra närmare 150 stycken.

– Det hela började med att jag kontaktade Kuriren och frågade om de var intresserade av ett samarbete. Efter det har det rullat på både med större och mindre korsord i den tidningen. Jag har också gjort en del korsord till Evangeliföreningens publikationer, berättar David.

David bygger först upp sina ordflätor på rutigt papper. Det är den roliga och kreativa delen av arbetet. Den andra delen, att med datorns hjälp färdigställa materialet, är mera mekanisk och därför inte lika inspirerande.

– Men jag vill få det snyggt och prydligt så därför föredrar jag att slutföra jobbet digitalt.

Det tar några timmar att konstruera ett korsord. Med tiden har processen blivit både lättare och snabbare, erfarenheten gör att det flyter på bättre och att han kan undvika de värsta fällorna.

– Jag har till exempel lärt mig att försöka använda ord där varannan bokstav är en konsonant och varannan en vokal. Då blir det lättare att bygga vidare på korsordet.

Varje korsord är unikt

Varje korsord är unikt och David undviker att kopiera från tidigare kryss. Däremot har han märkt att vissa ord återkommer ofta, till exempel ”ananas” och ”Ararat”, just för att de är ord som gör det lättare att göra ordflätan färdig. Använder man ett ord med många konsonanter efter varandra blir det svårare att skapa stora utrymmen med endast tomma fält.

– Det är inte alltid så enkelt att veta vad som i andra ändan är lätt eller svårt. Ibland kan jag få höra att ett korsord som jag själv tänkt varit lite för enkelt ändå varit ganska klurigt.

Händer det att du måste ”fuska” för att få det att gå ihop?

– Inte egentligen. Det finns en sida på nätet, Kryssakuten, som jag går till ibland. Men jag har märkt att slutresultatet inte blir riktigt bra då, så jag föredrar att lösa problemen på egen hand. Synonymordboken använder jag däremot mer flitigt när de olika ledtrådarna ska anges.

Bygger du in något budskap i dina korsord?

– Inte egentligen, men till Evangeliföreningen har jag gjort bibelkryss som bygger på att man slår upp bibelverser för att få rätt lösning.

Till vardags arbetar David som mediechef. Jobbet och pysslet med ordflätor gör att David själv föredrar att lösa sudokun framom korsord på fritiden.

– Det blir så mycket bokstäver och ord annars, så skall jag koppla av med den här typen av aktivitet gör jag det hellre med siffror, säger David.

Ladda ner Kyrknytt-krysset 1/2023 (pdf)Öppna länk i ny flik

Ladda ner lösningen till Kyrknytt-krysset 1/2023 (pdf)Öppna länk i ny flik

David Forsblom

– David Forsblom är utbildad klasslärare och har arbetat tolv år på SLEF, först som ungdomssekreterare och nu som mediechef.
– Från Esse, bor nu i Dragnäsbäck med fru och tre barn.
– Intresserad av att pyssla med bokstäver, ord och texter. Spelar gitarr och trummor i olika sammansättningar, har till exempel tillsammans med en kompis och två av sina syskon gett ut skivan ”Möda, vila & behag” med tolkningar av Lina Sandells sånger.
– Sitter med i församlingsrådet i Vasa svenska församling.

Text: Johan Backholm
Foto: Johanna Backholm

Artikeln har ingått i Kyrknytt 1/2023.

2023-02-15 13:28:03.0