Varje konfirmand i Vasa svenska församling får ett eget träd i Kenya

Från och med i år får varje konfirmand i Vasa svenska församling ett eget träd i Kenya. Skolungdomar i Miriu, Kenya planterade i april 140 trädplantor för årets konfirmander. Trädplantering är ett viktigt och effektivt sätt att bromsa klimatförändringen eftersom träden binder koldioxid ur atmosfären.

Två kvinnor håller i ett foto av ungdomar och barn i Kenya som planterar träd.

Piritta Pitkämäki Ihatsu och Brita Jern har samarbetat kring ett trädplanteringsprojekt i Kenya. Ungdomar i Kenya har planterat ett träd för varje konfirmand i Vasa svenska församling. Foto: Johanna Backholm.

Trädplanteringen initierades av Piritta Pitkämäki Ihatsu som är församlingens ledare för missionsarbete och internationellt arbete. Hon är glad över att idén mottogs så väl av missionskommittén och att den har förverkligats.

– Trädplanteringen fungerar som en bro mellan ungdomar i Finland och Kenya. Det är också ett sätt att arbeta med klimathopp och det passar in i församlingens miljöarbete, säger Pitkämäki Ihatsu.

Under en temahelg om mission och internationellt arbete som nyligen ordnades för konfirmanderna berättade Pitkämäki Ihatsu om trädplanteringen och fick mycket positiv respons av ungdomarna.

– Det var många som blev glada åt detta, att ett träd har planterats just för dem.

Trädplanteringen i Kenya sköts av Svenska Lutherska Evangeliföreningen (Slef) och trädplantor har planterats bland annat i Miriu som ligger nära Sondu, cirka 70 kilometer söder om Kisumu. Chamilla och Kristian Sjöbacka som är Slefs missionärer i området och också understöds av Vasa svenska församling har skickat foton från trädplanteringen och skriver att stödet för planteringen har tagits emot med tacksamhet.

”Vi har fått regn under de senaste månaderna och det är bra läge att plantera. När ungdomarna inkommande vecka får ett två veckors skollov ordnas flera ungdomsläger och då planterar de träd på många håll, främst på kyrk-tomterna. Här i Kenya uppmanade man från regeringens sida också att folk skulle plantera träd under april månad.”, skriver paret Sjöbacka i ett brev till församlingen.

Barn och ungdomar i Kenya håller trädplantor i sina händer.
Barn och ungdomar planterar eucalyptus och grevillea i Rukongo, Kenya. Foto: Kristian Sjöbacka.

Träden ger dubbel utdelning

I Kenya växer träden snabbt och ger därför dubbel utdelning. Trädslagen som planteras kan huggas till ved men växer efter det upp igen. På så sätt motverkar träden inte enbart klimatförändringen utan hjälper också lokala familjer. Trädslagen som planterats är eukalyptus, blue gum, whistling pine och grevillea.

– Det här är ett jättebra projekt eftersom det hjälper ett utsatt ställe i världen att få mera skog. Kenya har numera enbart sju procent skog, tidigare har det varit en del av regnskogsbältet kring ekvatorn. Det här är ett sätt att stoppa öknen från att breda ut sig, säger Slefs missionsledare Brita Jern.

Jern har tioårig erfarenhet av missionärsarbete i Kenya och under alla dessa år planterade hon själv många träd där och satte mycket tid på att vattna planteringarna.

– Även den fostrande delen är viktig, både i Vasa och i Kenya, fortsätter Jern. Jag tror att projektet i Kenya tas emot som en uppmuntran. Det visar att vi i Finland tror på ungdomarnas förmåga att göra skillnad i Kenya.

I Vasa svenska församlings konfirmandbiblar klistras ett klistermärke som en påminnelse om att en trädplanta planterats just för dem i Kenya. Det är Piritta Pitkämäki Ihatsu som utformat klistermärket.

Blad av växt. Text: Ungdomar i Kenya har planterat ett träd för varje konfirmand i Vasa svenska församling. Det finns klimathopp.
Det här klistermärket fästs i Vasa svenska församlings konfirmandbiblar som påminnelse om trädplanteringen. Klistermärket är utformat av Piritta Pitkämäki Ihatsu.

Tilläggsuppgifter

Piritta Pitkämäki Ihatsu
Piritta Pitkämäki Ihatsu
ledare för missionsarbete och internationellt arbete