Jean Banyanga församlingspastor i Vasa i höst

Domkapitlet i Borgå stift har förordnat Jean Banyanga till församlingspastor i Vasa svenska församling för tiden 1.8–31.12.2023.

Jean Banyanga.

Domkapitlet i Borgå stift har förordnat Jean Banyanga till församlingspastor i Vasa svenska församling under tiden 1.8–31.12.2023.

Banyanga är filosofie doktor och doktorand i systematisk teologi vid Åbo Akademi. För tillfället arbetar han som församlingspastor i Eckerö-Hammarlands församling. Banyanga har bott i Finland sedan 2004. Vasa är bekant för Banyanga eftersom han har studerat vid Åbo Akademi i Vasa.

– Med hjälp av forskningsstipendium kunde jag hos dem som nu bor i Finland och Belgien undersöka det sociala lidandet som överlevande efter det rwandiska folkmordet upplevde, berättar Banyanga.

Vasa svenska församling har totalt fem prästtjänster av vilka endas 3,5 tjänst har varit besatta under största delen av vårvintern. I juli börjar Johan Kanckos som församlingspastor i församlingen och Jean Banyanga inleder arbetet i augusti.

– Jag har många vänner och min frus släktingar i Vasa och jag hoppas att kunna göra ett bra arbete i Vasa svenska församling. Jag tycker om att undervisa konfirmander, predika, hålla kontakt och samtala med människorna och jag ser fram emot att samarbeta med de andra prästerna i Vasa, säger Banyanga.

Länk till domkapitlets notis från sammanträdet 13.6.2023

2023-06-14 11:36:48.0