Massor med program i Trefaldighetskyrkan och kyrkparken på konstens natt

På konstens natt 10.8 pågår program i kyrkparken från klockan 16.30 framåt och inne i Trefaldighetskyrkan från klockan 19. I stora församlingssalen finns möjlighet att prova på helig dans undre ledning av Siv Jern klockan 17.30.

Människor i en park med en kyrka. Kvinna spelar på kantele.

På konstens natt säljs plättar i kyrkparken. Inne i Trefaldighetskyrkan uppträder bland annat kantelekonstnär Ida-Elina.

Evangelisk-lutherska församlingarna i Vasa deltar också i år i konstens natt med ett mångsidigt program. Barnprogrammet i kyrkparken börjar klockan 16.30. Då finns möjlighet att pyssla och så finns det ett mysterium för barn att lösa kallat ”Mysteriet med det försvunna fåret”. Samtidigt inleds också försäljning av plättar och olika produkter till förmån för Gemensamt Ansvar-insamlingen och församlingens missionsarbete. Klockan 17.30 är det sångstund för barn och klockan 18 psalmsång. Gitarrist Joel Karlsson uppträder på scenen i kyrkparken klockan 18.30.

Inne i Trefaldighetskyrkan inleds kvällen med en tvåspråkig schlagermässa klockan 19. Klockan 20 uppträder duon Sarah & Bob. Kvällen avslutas med en konsert med kantelekonstnär Ida-Elina och Sing the Joy-kören klockan 21.

I kryptan finns söta och salta produkter till salu i Café Tanzania som är öppet klockan 17–21. I kryptan ordnas också ungdomssamling klockan 18–21 enligt drop-in-principen.

Det finns möjlighet att delta i helig dans som kan förklaras som ordlös bön som bygger på närvaro och vila i rörelse och existens. Inga förkunskaper krävs. Helig dans leds av Siv Jern.

Klockan 21 hålls en finskspråkig andakt och flagghalning vid kaserntorgets traditionsmur.

Tilläggsuppgifter

Dan Andersson