Varm och familjär atmosfär på Te, stick och snack

Te, stick och snack är en kravlös grupp för studerande och unga vuxna där man får vara tillsammans, äta något smått och gott och kanske handarbeta en stund.

En grupp unga kvinnor sitter på soffor och umgås. En del handarbetar.

Te, stick och snack är en kravlös grupp för studerande och unga vuxna.

De droppar in parvis och en och en, tjejerna som slår sig ner i sofforna på Barn- och ungdomsvåningen. Det märks att de varit med förr när hälsningsfraserna flyger genom luften och kramar utbyts.

– Så roligt att se dig igen!

– Vad har du med dig idag, vad är det där för kort?

– Aha, man kan färglägga dem. Så fina de är!

Linnéa Olin hinner knappt sätta sig innan hon plockar fram ett korsstygnsarbete som hon koncentrerat börjar sy på. Och Blenda Forsell söker febrilt efter alla delar till sin virkning i tygväskan.

– Var är virknålen som jag ska ha! utbrister Blenda.

Två glada kvinnor sitter i en soffa.
Jennifer Enqvist och Linnéa Olin njuter av stämningen och samvaron på Te, stick och snack.

Te, stick och snack inleddes hösten 2022 efter ett önskemål från Jamika Sandbäck som saknade ett kristet sammanhang i Vasa. Piritta Pitkämäki Ihatsu som är ledare för missionsarbete och internationellt arbete svarade på önskemålet. Och ryktet har gått, från tre deltagare första gången till som mest åtta deltagare.

Två glada kvinnor som handarbetar.
Blenda Forsell och Minea Nynäs studerar båda på Fria Kristliga Folkhögskolan.

– De är roligt att gruppen har vuxit och att de som kommit har bjudit med sina kompisar. Det här är en verksamhet som utgår från deltagarnas önskemål och det ska vara en plats där vi har det bra tillsammans, säger Piritta.

Blenda hörde om gruppen i januari när hon deltog i UK (Ungdomens kyrkodagar) i Karis och Jennifer Enqvist blev medbjuden då hon deltog i brunchen för unga vuxna.

– Och sen frågade Jennifer om jag vill komma med och här är vi nu, skrattar Linnéa.

– Det är så bra för hit kan man komma och bara vara. Man behöver inte prestera någonting. Man kan sitta helt tyst om man vill, säger Blenda.

Hit kan man komma och bara vara. Man behöver inte prestera någonting.

– Men sen blir det ändå så att man dras in i samtalet, sägs det från flera håll och så ljuder skrattet igen i rummet.

Engagemanget växer

De som är med då Kyrknytt besöker Te, stick och snack försöker komma till varenda träff. De säger att i Vasa är alkoholkulturen väldigt stark i studiekretsarna och att det är skönt att det finns ett ställe dit man få komma och bara vara utan krav på att dricka. Och i och med att de hittat en plats i församlingen blir de mer och mer engagerade.

– När man väl har kommit in i församlingen vill man fortsätta vara med, säger Jennifer som bland annat är med som hjälpledare på några av församlingens klubbar och också deltar i annan verksamhet för unga vuxna.

– Det tog mig tre år att hitta hit och nu vill jag fortsätta vara här.

Piritta säger att man på Te, stick och snack pratar om allt mellan himmel och jord. Och skrattar mycket. Man behöver inte tro för att delta, det finns plats för tvivel också.

– Det är viktigt för mig att kunna lyfta fram missionens olika sidor såsom klimatfrågor, frågor om människorättigheter och fredsfrågor. Det blir ofta också djupa diskussioner som påminner mig om att jag jobbar med viktiga saker, säger Piritta.

– Speciellt värdefulla för mig är de stunder då vi ber för de förbönsämnen som våra missionärer har skickat till oss.

Två glada kvinnor sitter i en soffa.
Karin Särs och Piritta Pitkämäki Ihatsu hinner både sticka och skratta.

På Te, stick och snack kan man pyssla eller handarbeta eller bara sitta med i gemenskapen. Missionsledaren håller en kort andakt och berättar något aktuellt från missionsfältet och så finns det te, frukt och kex att äta. Te, stick och snack hålls varannan onsdag klockan 18–20.

Hand som färglägger ett kort.
Jennifer färglägger kort.
Hand som syr korsstygn.
Jennifer Olin syr korsstygn.
Hand som håller i en virknål.
Blenda Forsell virkar.

Höstens första träff hålls i ungdomsutrymmet Cross på Handelsesplanaden 4 onsdag 13.9 klockan 18. Ledare är vikarierande missionsledaren Riikka Perälä. Följ med via sociala medier var följande träffar blir.

Text: Johanna Backholm.
Foto: Camilla Andersson.

Artikeln har ingått i Kyrknytt 2/2023.

Tilläggsuppgifter om Te, stick och snack

Riikka Perälä
Riikka Perälä
vik. ledare för missionsarbete och internationellt arbete