Diakonins julkassar tar bort en del av klienternas oro inför julen

Diakonin i Vasa svenska församling samlar in torrvaror, hygienartiklar och yllesockor i herrstorlek. De insamlade produkterna delas ut till klienter inför julen som julkassar. Julkassarna är uppskattade och tar bort en del av familjernas oro.

Hjräta som innehåller bild av torrvaror och yllesockor.

Diakonin samlar in gåvor inför julen under tiden 28.11–5.12.

Vasa svenska församlings ledande diakonitjänsteinnehavare Hanna-Maria Hakala säger att julen inte är en glädjens högtid för alla. För många innebär det en ökad stress och en tid med extra utgifter.

– För barnfamiljer handlar det inte om att man vill köpa fina julklappar till sina barn och närstående. Många gånger kommer de extra ekonomiska utmaningarna i samband med att skolorna har lov och det går ovanligt mycket pengar i mat när barnen är hemma, säger Hakala.

Många gånger kommer de extra ekonomiska utmaningarna i samband med att skolorna har lov och det går ovanligt mycket pengar i mat när barnen är hemma.

Julen är också tung för personer som bor ensamma och saknar ett socialt nätverk. De flesta grupper som klienterna annars kanske uppsöker håller jullov, vilket gör att man kan känna sig extra isolerad samtidigt som servering från dessa grupper uteblir.

– Vi vill ge dessa människor en sak mindre att oroa sig för. Det är inte mycket vi kan göra men om vi kan få dem att oroa sig mindre för åtminstone en sak så kanske vi på det sättet kan visa vad julens budskap egentligen handlar om, hoppas Hakala.

Hanna-Maria Hakala.
Hanna-Maria Hakala är ledande diakonitjänsteinnehavare i Vasa svenska församling.

Torrvaror, hygienartiklar och stickade sockor behövs

Torrvaror som samlas in är choklad, glögg, risgryn, pasta, konserver, kaffe, te, saft och kex. Hygienartiklar som uppskattas är tandborstar, tandkräm, schampo, balsam, duschtvål, diskmedel, tvättmedel, toalett- och hushållspapper. Speciellt för barn tar diakonin gärna emot exempelvis pysselmaterial, målarböcker och pennor. Och det som alltid behövs är stickade sockor i herrstorlekar.

Matprodukter i olika förpackningar.
Torrvaror som samlades in i fjol.

Av gåvorna som samlas in gör diakonerna julkassar, som delas ut till klienterna. Familjernas situation och storlek avgör hurdana julkassar de får. Det är personernas ekonomiska situation som styr om man är berättigad till en julkasse eller inte.

– Alla blir glada, vi ser många glädjetårar. Många berättar att det nu kan andas ut, eftersom det vet att maten räcker hela julen. De är också glada om det finns något sött och gott i kassen som blir en guldkant som de annars inte har råd med.

Fyra insamlingstillfällen

Det ordnas fyra insamlingstillfällen.

• Första är på församlingens öppet hus-evenemang i de nya utrymmena på Rådhusgatan 13 tisdagen 28.11 klockan 12–14.
  • Följande gång är i samband med adventsgudstjänsten i Trefaldighetskyrkan söndag 3.12 klockan 13.
  • Måndag 4.12 klockan 13–18 finns insamlingspunkten i Citymarkets aula i centrum av Vasa.
  • På tisdag 5.12 klockan 9–13 kan produkter hämtas till ungdomsgården Cross på Handelsesplanaden 4.

Det går också att hämta produkter till pastorskansliet under kansliets öppettider eller komma överens om tidpunkt med någon av diakoniarbetarna.

Varje gåva gör skillnad

Julen handlar om att dela med sig och ta hand om varandra. Diakonin tar emot alla gåvor och varje gåva är viktig.

– Har du några euro över för att köpa ett havregrynspaket gör det skillnad för den familj som vänder och vrider på varje cent. Var med och gör gott, en dag kanske det är vi som behöver hjälp, men idag är det vi som kan hjälpa, säger Hakala.

Hon fortsätter med att påpeka att insamlingen kanske inte hjälper diakonins klienter i längden men gåvorna ger familjerna några dagar av lugn och ro.

– Då kan de sätta sin energi på att samla krafter och njuta av ledigheten med familjen och vara närvarande även mentalt utan att behöva oro sig över om det finns mat på bordet nästa dag.

Tilläggsuppgifter

Hanna-Maria Hakala
Hanna-Maria Hakala
ledande diakonitjänsteinnehavare
Rådhusgatan 13, vån. 2
65100 Vasa

Jag är socionom/diakon YH med tilläggsstudier i själavård. Även utbildad arbetshandledare. Jag har många års erfarenhet av diakoniarbete i olika församlingar och även erfarenhet inom barnskyddet och att jobba med ungdomar och deras familjer.

2023-11-23 14:06:00.0