Julgröt och julpyssel på första advent

Första advent är en av de helger som samlar allra mest människor till kyrkorna. I Sundom och i Trefaldighetskyrkan är det tradition att församlingen äter julgröt och pysslar julpyssel efter gudstjänsten.

Ett ljus i en ljusstake och människor som sjunger.

På första advent tänder vi det första ljuset i adventsljusstaken och sjunger Hosianna.

På första advent 3.12 sjunger vi Hosianna och tänder första ljuset i adventsljusstaken i alla våra gudstjänster. I Sundom kyrka ordnas familjegudstjänst klockan 10 med sång av Skolkören, Sundomkören, och Wasa bygdekör. Steve Johnson höjer stämningen med trumpet. Efteråt serveras julgröt i Sundom prästgård och den som vill kan pyssla julpyssel.

I Trefaldighetskyrkan firas adventsgudstjänst och där sjunger Gerby-Mickarna och Vasa kyrkokör. Efteråt blir det julgröt och julpyssel i kryptan. På tillfället i kryptan medverkar också församlingens avtalsmissionär Anna-Lena Särs.

I Dragnäsbäcks kyrka ordnar Dragnäsbäcks kyrkas vänner högmässa klockan 11. I mässan sjunger Wasa sångargilles seniorkör, dir Rainer Holmgård.

Passa på och ta församlingens julkalender som finns i alla kyrkor. Texterna i årets kalender är skrivna av prästen, terapeuten och frilansjournalisten Maria Sundblom Lindberg. Årets julkalender pryds av en kollageartad illustration gjord av illustratören Sari Pelho.

Tilläggsuppgifter

Hanna Jern
Hanna Jern
tf. kaplan, Sundom kapellförsamling
Skutnäsvägen 6
65410 Sundom

Förutom att jag är präst har jag en ämneslärarutbildning inom livsåskådningskunskap, filosofi och religion. Jag har arbetserfarenhet från skolvärlden, småbarnsfostran och från barnskyddet där jag jobbat med ungdomar som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Camilla Svevar
Camilla Svevar