Från stilla dröm till storslagen verklighet

"Vi hoppas framför allt att personer som annars inte går i kyrkan deltar och efteråt kan säga: 'Men det är ju det här som julen handlar om!' Vi vill att trösklarna ska vara låga, samtidigt som budskapet är direkt hämtat ur Bibeln. Alla är välkomna – bjud gärna med grannar, arbetskamrater och vänner!" Så säger Sonja Rankinen, som är en av flera som planerat jultablån som framförs i Trefaldighetskyrkan 23 december. Många personer från olika kristna sammanhang i Vasa med omnejd är engagerade i satsningen.

Fyra kvinnor och barn framför altaret i en kyrka.

Fyra femtedelar av kärntruppen bakom den kommande jultablån: Mindy Svenlin, Sonja Rankinen, Maja Nybacka och Jenny Nygård. (På bilden saknas Laura Asplund.) Foto: David Forsblom.

– När jag under förra julen körde till jobbet kom jag att tänka på hur roligt det skulle vara att ordna en jultablå. Lite senare delade jag tanken med Jenny Nygård, och det visade sig att hon hade burit på samma idé i många år.

Med de orden sammanfattar Sonja Rankinen upprinnelsen till den storslagna satsning som kommer att gå av stapeln i Trefaldighetskyrkan i Vasa lördagen den 23 december klockan 18, det vill säga kvällen före julafton. De drömmar som på olika håll planterats har närts och vuxit, och de ser av allt att döma ut att få bära god frukt.

– Det känns som att vi har gått i förberedda gärningar. När jag och Sonja träffades för att dela tankar kring projektet i början av året konstaterade vi att det vore bra att få med några Karlebybor, eftersom Karleby svenska församling under många års tid har arrangerat motsvarande jultablåer, förklarar Jenny.

Det känns som att vi har gått i förberedda gärningar.

Tre unga kvinnor med rötter i Karleby – Laura Asplund, Maja Nybacka och Mindy Svenlin – var mer än ivriga att vara med. Den visionära kvintetten, där alla medlemmar för övrigt är mammor till relativt små barn, har i närmare ett års tid månatligen sammanstrålat till planeringsmöten. På senare tid har även Judy och Håkan Granberg från Vasa kyrkliga samfällighets internationella arbete varit med.

Många kanske förknippar jultablån med skol- eller söndagsskoljulfester, där utförandet inte nödvändigtvis är särskilt påkostat och avancerat. På den punkten skiljer sig det som nu är under uppbyggnad – även om planeringsgruppen redan har siktet inställt på en uppföljare år 2024, går man redan från början all-in. Det sparas inte på krutet. Och en numerär målsättning är att kyrkan, som rymmer omkring 900 personer, ska vara mer eller mindre fullsatt.

En numerär målsättning är att kyrkan, som rymmer omkring 900 personer, ska vara mer eller mindre fullsatt.

– Vi har många medverkande: kören Wasa Gospel med kompband, en barnkör, dansare, skådespelare och ett riktigt barn som Jesus, berättar Mindy.

Man har medvetet satsat på att engagera personer från olika kristna sammanhang i Vasa med omnejd. Det här delvis för att möjliggöra att vetskapen om jultablån sprids vida omkring, men kanske framför allt för att skapa en satsning som verkar förenande. Alla är vi kallade att böja knä inför den nyfödde Messias.

– Det märks att det hos människor har funnits en längtan efter en satsning som den här. Många av dem som tillfrågats har med glädje tackat ja till att vara med, säger Jenny.

Det märks att det hos människor har funnits en längtan efter en satsning som den här. Många av dem som tillfrågats har med glädje tackat ja till att vara med.

Som redan nämnts har planeringen pågått i snart ett års tid, medan själva jultablån beräknas ta omkring en timme. Vilka är förhoppningarna inför dessa sextio minuter? Och vem hoppas de att ska delta? Sonja berättar:

– Vi hoppas framför allt att personer som annars inte går i kyrkan deltar och efteråt kan säga: ”Men det är ju det här som julen handlar om!” Vi vill att trösklarna ska vara låga, samtidigt som budskapet är direkt hämtat ur Bibeln. Alla är välkomna – bjud gärna med grannar, arbetskamrater och vänner!

Jultablåns språk är svenska, men översättning till finska och engelska kommer att finnas på skärm i kyrkan. Därtill är det möjligt att via sin telefon ta del av översättning till en mängd andra språk. Jultablån förkroppsligar på detta sätt att Guds stora gåva i Jesus Kristus är ett glädjebudskap för hela vår värld. Eller med ängelns ord: Var inte rädda! Jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket: I dag har en Frälsare fötts åt er i Davids stad. Han är Messias, Herren (Luk 2:10–11).

Jultablån ordnas lördag 23.12.2023 klockan 18 i Trefaldighetskyrkan i Vasa. Officiell arrangör är SLEF:s avdelning i Vasa i samarbete med Vasa kyrkliga samfällighets internationella arbete.

Text och Foto: David Forsblom.
Artikeln har ingått i tidningen Sändebudet nr. 12/2023.

2023-12-19 15:22:00.0