Strukturen för personalen på barn- och ungdomsbyrån har setts över: Trygga ledare kan följa med högre upp i åldern och rekryteringen framöver underlättas

Församlingsrådet har sett över arbets- och tjänstestrukturen inom arbetsområdet kristen fostran och definierat vilka åldersgrupper personalen ansvarar för. Bakom förnyelsen ligger svårigheter med att rekrytera behörig personal. Nuvarande personal fortsätter långt med samma arbetsuppgifter som hittills, men det finns beredskap för större flexibilitet.

Grupp med männsikor i en aula.

På barn- och ungdomsbyrån arbetar (uppe från vänster) Monika Lindvik som är ledare för småbarbspedagogik, Heidi Mäkelä som är ledare för kristen fostran, ungdomsarbetsledare Malin Lind, ungdomsteolog Isak Edman, barnledarna Britt-Marie Kvist-Grönros och Lilian Martin samt (på nedre raden) barnledarna Milla Westin och Camilla Andersson och Riikka Perälä som är vikarierande ledare för missionsarbete och internationellt arbete.

Heidi Mäkelä som är församlingens ledare för kristen fostran är nöjd med förnyelsen.

–  Vi är ett team med lång erfarenhet och vi kompletterar varandra. I och med förnyelsen får vi bättre förutsättningar att hoppa in och vikariera varandra och på sikt hoppas jag att det leder till att vi inte behöver inhibera träffar i samma utsträckning som vi varit tvungna att göra på senaste tid, säger hon.

Vi är ett team med lång erfarenhet och vi kompletterar varandra.

Heidi Mäkelä.
Heidi Mäkelä är ledare för kristen fostran i Vasa svenska församling.

Barnen och ungdomarna ska känna sig trygga i församlingens verksamhet och få ta del av det kristna budskapet på egna villkor.

– Vi är alla experter på att anpassa verksamheten enligt hur grupperna fungerar. Alla ska känna sig trygga och sedda, säger Heidi.

Den nya arbets- och tjänstestrukturen

Församlingsrådet fastslog 7.3.2024 arbets- och tjänstestrukturen inom barn- och ungdomsverksamheten enligt följande:

• en ledare för kristen fostran (0–28 år) 100 %
  • en ungdomsarbetsledare med ansvar för skolbarn (7–14 år) 100 %
  • en ungdomsarbetsledare med ansvar för unga (13/14–21 år) 100 %
  • fyra barnledare (0–9 år + familjer) 352 %, enskilda anställdas anställningsprocent kan varieras (utgår från 88 %)
  • en ledare för familjeverksamhet (0–12/14 år) 100 % (projektperiod 1.7.2024–30.6.2027).

Ledaren för missionsarbete och internationellt arbete är nära knuten till arbetsområdet kristen fostran. Missionsledaren arbetar med missionsfostran särskilt bland barnfamiljer, konfirmander, ungdomar och unga vuxna och besöker också skolor för att informera om missionsarbete och internationellt arbete.

Barn och ungdomsteamets personal fungerar bra tillsammans och den nya strukturen stärker arbetslaget.

– Vi skrattar mycket när vi träffas och planerar och vi är bra på att peppa varandra då det behövs. I vårt arbete behöver vi vara flexibla och det känner jag som ledare för teamet att alla är, säger Heidi.

I vårt arbete behöver vi vara flexibla och det känner jag som ledare för teamet att alla är.

Anställningar

Församlingsrådet anställde 7.3.2024 barnledare Monika Lindvik som ledare för familjeverksamhet för projektperioden 1.7.2024–30.6.2027 och socionom yh Malin Lind som ungdomsarbetsledare med ansvar för ansvar för skolbarn (7–14 år) för viss tid, 1.9.2024–31.8.2026.

Ungdomsarbetsledartjänsten med ansvar för unga (13/14–21 år) är för tillfället obesatt. I stället är Isak Edman anställd som ungdomsteolog under tiden 1.9.2023–31.8.2026.

Riikka Perälä kommer under tiden 12.4–31.7.2024 att arbeta som ungdomsarbetare 60 % och missinsledare 20 %.

Tilläggsuppgifter

Heidi Mäkelä