Slipsen följer den liturgiska färgen

De liturgiska färgerna understryker kyrkoårets innehåll och syns i kyrkotextilierna, prästens stola och altarblommorna. Och ibland – åtminstone när Patrik Vidjeskog är kantor – på kantorns slips.

Patriks slipsar web_L.jpg

Den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland använder sig av fem liturgiska färger: vitt, grönt, rött, violett och svart. Vanligtvis används helgdagens färg under hela den följande veckan. Vanan att använda en slips i dagens liturgiska färg har kommit lite vartefter för Vasa svenska församlings vikarierande kantor Patrik Vidjeskog. Det började med den röda slipsen för ungefär fyra år sedan. Den röda är också den som Patrik själv gillar bäst.

– Jag tycker om rött som färg, och min röda slips är också den enda som är lite profan i och med att den har ett mönster med Replotbron på, skrattar han.

Men slipsens färg är inte enbart en ploj. Då slipsen följer den liturgiska färgen vet Patrik vad som förväntas av honom och kan förmedla det via musiken. Den rätta känslan infinner sig mera automatiskt i
och med att färgen påminner honom om temat.

– Jag upplever att vi som är i kyrkan tillsammans utstrålar enhetlighet då min slips går i samma färg som kyrkans textilier och prästens stola.

Rött är ovanligast men bäst

Den minst populära av slipsarna är den gröna, i och med att den inte riktigt är rätt grön nyans. Där har vi alltså ett litet tips för den som funderar på en present åt Patrik någon gång – en starkt grön slips!

– Fast egentligen tycker jag inte att färgen behöver vara samma nyans, men den gröna är svår. I de flesta kyrkor går de gröna kyrkotextilierna i en lite gulare ton och min gröna slips har en blåare ton.

I kyrkoåret är de gröna och violetta dagarna vanligast så den gröna slipsen får vara i farten ofta, medan den helsvarta slipsen används enbart på långfredag och påsklördagen.

Vitt är glädjens, tacksamhetens, renhetens och salighetens färg. Vitt används på kyrkoårets stora helgdagar som julnatten och juldagen, påsknatten och påskdagen samt på trettondagen och Mikaelidagen.

Rött är blodets, eldens och bekännelsens färg.

Grönt beskriver hoppet och det eviga livet men är också livets och vardagens färg.

Violett är ångerns, väntans och bättringens färg.

Svart är bedrövelsens, sorgens och förgänglighetens färg.

Läs mer om de liturgiska färgerna:  evl.fi/ordlista/-/glossary/word/Liturgiska+färgerÖppna länk i ny flik

2019-04-26 11:22:00.0