Hållbarhetsveckan och våra samarbetspartners

Vasa svenska församling är med i Hållbarhetsveckan i Österbotten som går av stapeln 21–27 september. Församlingens samarbetspartner Finska Missionssällskapet gör ett stort arbete för en rättvisare och hållbarare värld.

etiopia1.jpg

Ett jordskred förstörde åkern för en av byns invånare i Etiopien. Finska Missionssällskapet har byggt murar som skydd för framtida översvämningar. Foto: FMS / Tesfaye Nigusu.

Under Hållbarhetsveckan i Österbotten lyfter olika aktörer fram saker som görs i regionen i fråga om hållbar utveckling. Hållbar utveckling handlar om att bete sig så att man inte förstör världen utan beter sig ansvarsfullt. Då mår miljön och människor bra tillsammans.

Vasa svenska församling lyfter under Hållbarhetsveckan hållbarhet i sociala medier och vid tillfället 55 minuter i Sundom kyrka torsdag 24.9 kl. 19. Då samtalar Tine Sylvest och Malin Lindblom under rubriken ”Ett hållbart liv i en ohållbar tillvaro”.

FN:s gemensamma mål för hållbarhet

En av församlingens samarbetspartners, Finska missionssällskapets, arbetar också mycket för hållbarhet. En stor del av det arbetet går ut på att kämpa för de gemensamma mål som FN har ställt upp.

Kort sagt handlar det om 17 målsättningar som hela världen ska arbeta för och som också Hållbarhetsveckan handlar om. Bland de 17 målen brukar kyrkors och religiösa föreningars arbete ofta handla om

Du kan läsa mer om kyrkors arbete i dessa frågor på Lutherska världsförbundets engelskspråkiga internetsida Waking the Giant.

Genom sitt arbete med mission och internationell diakoni, stöder kyrkor hållbar utveckling inte bara i sina egna närområden utan också i resten av världen.

Finska Missionssällskapets fyra huvudmål

Finska missionssällskapets har fyra huvudsakliga mål i sitt arbete:

På Finska Missionssällskapets hemsida kan du läsa om flera konkreta exempel på resultaten av det arbetet.

Finska missionssällskapet har ansökt om Kyrkans miljödiplom, vilket i praktiken betyder att sällskapet har  förbundit sig att minska och kompensera sina utsläpp då dess medarbetare flyger; att det lyfter fram miljövänliga projekt; att det siktar på att en större del av medarbetarnas arbetsresor ska ske gåendes, cyklandes eller via lokaltrafik; och att det kontinuerligt uppdaterar sin miljökunskap.

2020-09-21 11:35:00.0