Vi följer coronadirektiven

Vi följer direktiven som utfärdats av Regionförvaltningsverket för Västra och Inre Finland den 9.10.2020 som förbjuder alla offentliga tillställningar och allmänna sammankomster med över 10 deltagare inomhus eller utomhus i kommunerna i Vasa sjukvårdsdistrikt.

Domkapitlen i Borgå och Lappo stift har gett sina anvisningar till församlingar som är verksamma på Vasa sjukvårdsdistrikts område. Anvisninarna stöder sig på Regionförvaltningsverkets direktiv.

Domkapitlen konstaterar att läget är allvarligt på sjukvårdsdistriktets område. För att befrämja tryggheten och människors hälsa behöver församlingarna agera ansvarsfullt och följa de anvisningar som myndigheterna ger.

Gudstjänster

Gudstjänsterna och de kyrkliga förrättningarna är det kyrkliga livets hjärta. I enlighet med KL 4 kap 1§ hör de till församlingens lagstadgade uppgifter. I det rådande epidemiläget måste tillämpningen av lagen göras med människornas välbefinnande och hälsa för ögonen.

Gudstjänsten kan hållas som mässa eller som ordets gudstjänst.

Församlingsmedlemmarna har möjlighet att delta i gudstjänsten, men antalet deltagare begränsas till 10 personer. I detta antal räknas även präst och kantor.

Gudstjänsterna strömmas som direktsända och sänds över nätet med hjälp av tillgänglig utrustning. Strömningen görs med beaktande av lokala omständigheter och resurser. Om församlingen inte själv har de resurser som behövs för att sända egna gudstjänster kan man ta hjälp av radio- och tv-gudstjänster eller grannförsamlingens strömmade gudstjänster.

Kyrkliga förrättningar

Högst 10 personer kan delta i kyrkliga förrättningar. I detta antal ingår församlingens anställda.

Vid jordfästningar förutsätts pastoralt ledarskap gällande begränsningarna. Kyrkoherden har möjlighet att själv bedöma vad som är ändamålsenligt. Vid jordfästning kan av pastorala skäl närvara den avlidnes allra närmaste anhöriga.

Övriga kyrkliga förrättningar ska i första hand ordnas i församlingens lokaler. Om kyrkliga förrättningar hålls i hem eller i andra privata utrymmen rekommenderas starkt att deltagarnas antal begränsas till 10 personer. Det här för att deltagarnas och de anställdas säkerhet ska garanteras.

Församlingens övriga verksamhet

I veckoverksamheten och vid andra församlingssammankomster ska man beakta begränsningen på max 10 personer. Morgon- och eftermiddagsverksamheten för skolbarn och vanlig klubbverksamhet faller dock inte under begränsningarna. I verksamheten ska man iaktta hygenanvisningarna och följa de närmare direktiv som myndigheterna möjligen kommer att ge.

Säkerheten vid samlingarna

Det är tillåtet att delta i församlingens samlingar endast om man är helt frisk. Det här är en ovillkorlig förutsättning för att delta och gäller såväl medlemmar som anställda. Vid alla samlingar ska man iaktta säkerhetsavståndet på 1-2 meter. Det måste finnas möjlighet att tvätta och desinficera händerna. Deltagare i församlingens samlingar och de som uträttar ärenden i församlingens utrymme ska använda munskydd. De som är under 15-år förutsätts inte använda munskydd.

Distansarbete

De medarbetare som med tanke på arbetsuppgifternas natur kan arbeta på distans rekommenderas att göra det. Det är skäl att hålla kanslierna stängda för fysiska besök. Istället ska betjäningen ges per telefon eller via epost. Medarbetarnas arbetsplaneringar och samlingar ska i första hand hållas på distans.

Sammanträden

Förbudet att samlas berör inte församlingarnas lagstadgade organ för förtroendevalda. Som en säkerhetsåtgärd rekommenderas dock att man minimerar antalet möten och samlas enbart för att besluta i ärenden som är av obligatorisk eller brådskande natur. Det är mycket viktigt att säkerställa att man tryggt kan delta i de nödvändiga mötena. Karantän eller hälsoskäl kan i praktiken vara hinder för att delta i ett möte.

Antalet utomstående som på plats vill närvara vid kyrkofullmäktiges sammanträden måste begränsas till 10 personer alternativt följa sammanträdet med hjälp av elektroniska hjälpmedel. Den kyrkliga lagstiftningen ger tills vidare inte möjlighet att ordna sammanträden på distans.

2020-10-13 09:07:15.0